Brev:
Selvtillid i børnehaven
17. april 2013
Alder:
3 år, 9 mdr.
Selvtillid i børnehaven
Kære Helen,
Jeg har fulgt din brevkasse i mange år, og har ofte hentet gode råd og inspiration i dine breve.
Jeg skriver til dig angående min datter på tre år. Hun er vores eneste barn.
Vi bor i en mellemstor by, hvor min datter begyndte i børnehave juli 2012.
Siden hun startede, har pædagogerne gjort os opmærksomme på, at hun har haft svært ved det sociale. Hun fremstod tillukket og mut i situationer, hvor hun ikke kunne gøre brug af voksenkontakt. Hun deltog gladelig i fælleslege, men formåede ikke – og ønskede heller ikke – at tage initiativ til leg med andre børn. Ofte svarede hun nej, hvis andre børn tilbød hende at lege.
I dagplejen har det – af naturlige årsager – ikke været et problem, men i situationer, hvor der har været mange børn, har hun også tidligere været tilbageholdende og holdt sig meget til de voksne.
Det er en stor børnehave med plads til 80-100 børn, og vi har ofte tænkt, om størrelsen og det, at der er så mange børn, har gjort det yderligere svært for hende.
De sidste måneder har pædagogerne i hendes gruppe afdækket de præcise bekymringer, de har haft, og sat ind med en massiv indsats for at hjælpe hende på vej. Det har haft en positiv indvirkning; hun er gladere, taler højere, tør lege mere med andre børn.
Pædagogerne siger, at hvor de før så hende som en 3’er på skalaen 1-10 (i forhold til hvor hun ”burde” være) er hun nu på en 5’er, og de forventer, at hun inden for nogle måneder stiger yderligere.
Vi har talt om, hvordan vi herhjemme kan støtte op om det arbejde, de foretager i børnehaven, og vi mærker at vores datter også herhjemme er gladere og tager mere initiativ til alene-leg (som hun ellers praktisk talt aldrig har ønsket).
Vores datter er skrevet op til byens friskole, og skolen har netop startet en tilsluttet børnehave for 4-5 årige, der er skrevet op til skolen. Det er en lille børnehave, med kun plads til 22 børn.
Vi står nu i et dilemma: skal vi takke ja til en plads til sommer, hvis det betyder, at hun kan komme til at gå i en mindre børnehave med børn, som hun senere hen skal gå i skole med? Eller skal vi lade hende blive i den børnehave, hvor hun nu endelig er ved at falde til, og hvor vi har så godt et forhold til pædagogerne, der gør så meget for hende?
Vi har også overvejet muligheden for, at hun kunne starte i den nye børnehave om et år; så hun ikke – igen – blev en af de mindste – og ny.
Jeg vil meget gerne høre dit input i denne problemstilling!
Jeg vil også gerne høre, om du har nogle gode råd til, hvordan vi bedst muligt styrker vores datters selvtillid og selvværd herhjemme. Og hvordan vi bedst takler hendes følelsesudbrud?
Hun virker af og til som om, der mangler det filter – eller skjold – som nogle børn har. Hun er meget følsom. Hvordan giver vi hende styrken til at takle hendes (nogle gange) overvældende følelser?
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
en ellers meget stolt og glad mor.