Brev:
Vil gerne bestemme
13. februar 2013
Alder:
3 år, 9 mdr.
Vil gerne bestemme
Kaere Helen
Vores soen paa 3 1/2 aar er heldigvis en meget social dreng, der pt er utrolig optaget af at lege med sine venner - isaer 3 drenge, der bor hvor vi bor. Og det er jo rigtig dejligt!
Problemet er, at vi oplever, han er noget dominerende og har det svaert med ikke at faa sin vilje.
Han er meget populaer og skal (desvaerre) ikke selv goere ret meget for at opsoege vennerne. De banker paa, foer vi er faerdige med at spise morgenmad i weekenderne og venter paa, han kommer hjem fra skole.
Han er rigtig god til at lege baade med sig selv og andre og har en skoen fantasi og er derfor ofte den, der finder paa legene og styrer dem. Problemet er at han har svaert ved at give andre plads og bryder ud i graad og gaar sin vej, hvis han ikke faar sin vilje, hvilket jo ikke er saerligt charmerende. Igen er de andre drenge (desvaerre) meget overbaerende med dette og banker paa doeren til hans vaerelse og tikker ham om at komme ud og lege, selv om jeg siger, de skal lade ham vaere, og han er den, der var gal paa den.
Han har ogsaa den opfattelse, at det at dele er at give alt til ham......Hvis en anden tegner med den roede farve, og han vil have den (med det samme), saa siger han, at den anden ikke vil dele!! Proever at forklare, at det at dele er at skiftes, og at det ikke altid betyder, at man faar hvad man vil.
Han er ellers empatisk og soed det meste af tiden og siger undskyld, tak, bed om osv.
Vi ved godt at sociale faerdigheder skal observeres/laeres, men synes bare de andre drenge er bedre til at give plads - ogsaa dem der er eneboern som ham.
Da de ofte leger hos os, er jeg til stede i weekenden og sidder tit og tegner etc med dem og korrigerer ham, naar noget gaar galt, men han bliver alligevel tit sur, og jeg synes, det er synd for ham, for paa sigt gider de andre drenge det nok ikke.
Baade min mand og jeg er meget sociale, men nok ogsaa ret dominerende, saa det kommer nok ikke fra fremmede, men man skal jo laerer at give andre plads.
Har proevet at laese boeger om venskab for ham, taler meget med ham osv, men synes ikke rigtig vi rykker.
Det hjaelper ofte at tale med ham om hvad der forventes af ham, men det dur ikke rigtig her, da vennerne kommer uplanlagt, hvilket i oevrigt er helt fint.
Har du nogen gode ideer?
A's mor