Vil gerne bestemme

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Vil gerne bestemme

Kaere Helen

Vores soen paa 3 1/2 aar er heldigvis en meget social dreng, der pt er utrolig optaget af at lege med sine venner - isaer 3 drenge, der bor hvor vi bor. Og det er jo rigtig dejligt!

Problemet er, at vi oplever, han er noget dominerende og har det svaert med ikke at faa sin vilje.

Han er meget populaer og skal (desvaerre) ikke selv goere ret meget for at opsoege vennerne. De banker paa, foer vi er faerdige med at spise morgenmad i weekenderne og venter paa, han kommer hjem fra skole.

Han er rigtig god til at lege baade med sig selv og andre og har en skoen fantasi og er derfor ofte den, der finder paa legene og styrer dem. Problemet er at han har svaert ved at give andre plads og bryder ud i graad og gaar sin vej, hvis han ikke faar sin vilje, hvilket jo ikke er saerligt charmerende. Igen er de andre drenge (desvaerre) meget overbaerende med dette og banker paa doeren til hans vaerelse og tikker ham om at komme ud og lege, selv om jeg siger, de skal lade ham vaere, og han er den, der var gal paa den.

Han har ogsaa den opfattelse, at det at dele er at give alt til ham......Hvis en anden tegner med den roede ...

Annonce

... farve, og han vil have den (med det samme), saa siger han, at den anden ikke vil dele!! Proever at forklare, at det at dele er at skiftes, og at det ikke altid betyder, at man faar hvad man vil.

Han er ellers empatisk og soed det meste af tiden og siger undskyld, tak, bed om osv.

Vi ved godt at sociale faerdigheder skal observeres/laeres, men synes bare de andre drenge er bedre til at give plads - ogsaa dem der er eneboern som ham.

Da de ofte leger hos os, er jeg til stede i weekenden og sidder tit og tegner etc med dem og korrigerer ham, naar noget gaar galt, men han bliver alligevel tit sur, og jeg synes, det er synd for ham, for paa sigt gider de andre drenge det nok ikke.

Baade min mand og jeg er meget sociale, men nok ogsaa ret dominerende, saa det kommer nok ikke fra fremmede, men man skal jo laerer at give andre plads.

Har proevet at laese boeger om venskab for ham, taler meget med ham osv, men synes ikke rigtig vi rykker.

Det hjaelper ofte at tale med ham om hvad der forventes af ham, men det dur ikke rigtig her, da vennerne kommer uplanlagt, hvilket i oevrigt er helt fint.

Har du nogen gode ideer?

A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer