Brev:
Kun far dur
14. januar 2013
Alder:
4 år
Kun far dur
Hej
Vi har 2 drenge, en fra januar 2009 og en fra august 2010. De er velfungerende og dejlige drenge, men meget farsyge.
Ofte smitter det fra den ældste til den yngste. Kun far dur i mange sammenhænge. Min mand er den der står for morgenmad til drengene, medens jeg smører madpakke og gør mig klar til at komme afsted, da jeg skal møde tidligere. Han afleverer begge børn hver anden uge og hver anden uge afleverer jeg den yngste og han tager den ældste med senere. Jeg henter som regel, men indimellem gør han også, hvis han kan nå det.
Vi er fælles om det meste, men de vil have far til at gøre det meste.
Jeg kan ikke få lov til at overtage en enkelt gang med morgenmad og smøre den, han skal helst give dem tøj på, skære deres godnatbanan ud, der er kamp om, hvem der skal sidde ved siden af far, hvem der skal puttes af far. Vi er nået til at jeg putter dem begge hver anden aften og så får de at vide at far skal ud i stalden eller på arbejde. Det giver lidt ro på, men så snart han er der, er det ham der er den foretrukne.
Det er lidt hårdt at stå model til og vi er lidt i tvivl om hvordan det skal takles. Vi er begge temmelig trætte af det. Skærer vi igennem og siger mor godt kan gøre, hvad det nu end er, er der gråd.
Det skal siges at far er måske mere rolig og tålmodig, medens mor er mere klar i spyttet, og siger stop i nogen sammenhænge uden en længere forklaring.
Kan du give os nogen forslag, hvordan vi får dette ændret. Vi har tænkt på at sende far på ferie i 14 dage, da jeg godt kan bruges, når han ikke er der :-)
I børnehaven oplever jeg ofte at den ældste ikke vil med hjem og flegner fuldstændig, medens den konflikt er mindre, når det er far der henter. Hvordan takler jeg bedst det, at jeg ikke kan får den ældste med hjem fra børnehaven. Jeg har prøvet at snakke med ham, lokke med forskellige sjove ting derhjemme, siddet og lege med ham i børnehaven inden vi skal hjem, prøvet at gå og sige farvel.
Indimellem er min tålmodighed bare brugt, når han stikker af og bare ikke vil i tøjet. Synes ikke det er rart at skulle tvinge en i tøjet, der stritter så meget imod og det er jo heller ikke pædagogisk rigtigt.
Håber du kan give os nogle tips til at få en hverdag, hvor det ikke hele tiden lyder - nej far skal...
Med venlig hilsen og på forhånd tak for svar.