Kun far dur

14. januar 2013

Kategori:
Alder:
4 år

Kun far dur

Hej

Vi har 2 drenge, en fra januar 2009 og en fra august 2010. De er velfungerende og dejlige drenge, men meget farsyge.

Ofte smitter det fra den ældste til den yngste. Kun far dur i mange sammenhænge. Min mand er den der står for morgenmad til drengene, medens jeg smører madpakke og gør mig klar til at komme afsted, da jeg skal møde tidligere. Han afleverer begge børn hver anden uge og hver anden uge afleverer jeg den yngste og han tager den ældste med senere. Jeg henter som regel, men indimellem gør han også, hvis han kan nå det.

Vi er fælles om det meste, men de vil have far til at gøre det meste.
Jeg kan ikke få lov til at overtage en enkelt gang med morgenmad og smøre den, han skal helst give dem tøj på, skære deres godnatbanan ud, der er kamp om, hvem der skal sidde ved siden af far, hvem der skal puttes af far. Vi er nået til at jeg putter dem begge hver anden aften og så får de at vide at far skal ud i stalden eller på arbejde. Det giver lidt ro på, men så snart han er der, er det ham der er den foretrukne.

Det er lidt hårdt at stå model til og vi er lidt i tvivl om hvordan det skal takles. Vi er begge temmelig trætte af ...

Annonce

... det. Skærer vi igennem og siger mor godt kan gøre, hvad det nu end er, er der gråd.

Det skal siges at far er måske mere rolig og tålmodig, medens mor er mere klar i spyttet, og siger stop i nogen sammenhænge uden en længere forklaring.

Kan du give os nogen forslag, hvordan vi får dette ændret. Vi har tænkt på at sende far på ferie i 14 dage, da jeg godt kan bruges, når han ikke er der :-)

I børnehaven oplever jeg ofte at den ældste ikke vil med hjem og flegner fuldstændig, medens den konflikt er mindre, når det er far der henter. Hvordan takler jeg bedst det, at jeg ikke kan får den ældste med hjem fra børnehaven. Jeg har prøvet at snakke med ham, lokke med forskellige sjove ting derhjemme, siddet og lege med ham i børnehaven inden vi skal hjem, prøvet at gå og sige farvel.

Indimellem er min tålmodighed bare brugt, når han stikker af og bare ikke vil i tøjet. Synes ikke det er rart at skulle tvinge en i tøjet, der stritter så meget imod og det er jo heller ikke pædagogisk rigtigt.

Håber du kan give os nogle tips til at få en hverdag, hvor det ikke hele tiden lyder - nej far skal...

Med venlig hilsen og på forhånd tak for svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre