Brev:
Time-outs
22. august 2012
Alder:
4 år
Time-outs
Hej Helen
Som mor til en (dejlig!) pige, som netop er fyldt 4 år, har jeg nogle gange brug for at kunne give hende en time-out. Det er altså ikke noget jeg praktiserer ret ofte, har måske gjort det 2-3 gange i løbet af det seneste år, men har lige brug for lidt hjælp til, hvordan det skal foregå, for nødvendigt, det kan det altså være af og til :-)
Jeg kan jo forstå på dine svar til andre, at man ikke bare skal "sende" dem på værelset, og så lukke døren - så det har jeg naturligvis ikke gjort. Jeg har taget hende meget bestemt med ind på hendes værelse, og så har jeg måske lukket døren efter os, så vi er der begge 2. Men hvad gør jeg imens? Skal jeg sætte mig på gulvet foran døren og så bare kigge ned i gulvet, mens jeg ignorerer hende? Sikkert ikke, men hvad gør jeg helt konkret?
De få gange, hvor jeg har taget hende med på værelset, så har hun faktisk troet at vi skulle lege! "Skal vi ikke læse en bog mor?" eller "Skal vi ikke lege med…..". Og det var ikke lige det, der var meningen…. Det lader heller ikke til, at hun synes det er en straf at skulle forlade fællesskabet (far og lillebror) for at være på værelset i stedet (men hun er jo heller ikke helt udenfor fællesskabet, når jeg så er der samtidig…)…
Håber du kan hjælpe med dette konkrete spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jannie