Pludselig slår han og andre ting

21. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Pludselig slår han og andre ting

Hej Helen

Emil er nu blevet 4 år og et par måneder. Han trives i den nye børnehave (tror vi - har møde med dem om ikke så længe), har fundet nogle gode venner dernede og taler faktisk aldrig om den gamle børnehave. Hans interessse for skilte forsvandt meget hurtigt efter han startede det nye sted.

Han følger nu sin kurve i højde og vægt - er lille og slank, men lægerne er tilfredse. Så så langt så godt.

Men lige for tiden har vi store udfordringer med at han bare ikke hører efter hvad vi siger. Det er som at tale til en væg - faktisk har vi været til ørelæge for at få tjekket om han reelt ikke KUNNE høre. Det KAN han.
Og for at gøre det hele værre er han også begyndt at tale grimt til andre og slå helt umotiveret (og det er ikke fordi han ikke kan tale, han har et meget godt sprog).

Nogle eksempler fra de sidste dage.

1. Er til svømning, svømmelæreren står sammen med ham i vandet og vil vise ham hvordan man laver crawlarme. Han hører slet ikke efter, står bare og fjoller. Hun beder ham gøre som hun siger, han fjoller videre og pludselig river han hende i håret. Da hun siger nej, griner han bare og bliver ved. Jeg går så han og tager ham væk og siger det ikke er OK. Han griner bare videre som om han er ligeglad. Jeg går så hen og tager ham væk og siger det ikke er OK.

2. Er ude at gå/cykle aftentur - det går fint, vi er alle i godt humør. Emil cykler foran, stopper når vi beder om det. Kommer forbi naboen og går ind og siger hej. Emil får et glas vand og får lov til at gå ind og spille på deres klaver. Da vi skal hjem kommer han ud (faktisk da jeg beder ham om det), står og snakker med naboen om musik og pludselig slår han hende. Hun tager fat om hans hånd og siger "nej, det vil jeg ikke have" og så griner han og slår hende igen. Ikke hårdt, men slår. Jeg beder ham sige undskyld og han siger så "undskyld dumme dig". Hvorefter jeg tager ham i hånden og vi går hjem.

3. I aftenbadet her til aften beder min mand ham slukke for bruseren. Han ignorerer det fuldstændigt. Min mand beder om det igen, stadig ingen reaktion. Så slukker min mand hvorefter Emil straks tænder den igen.

4. Vores nabo står med deres lille baby. Emil vil have opmærksomhed og hiver ham i armen. "Hov, det må du ikke, jeg står lige med Bastian" siger han. Hvorefter Emil med det samme hiver i hans arm og derefter hans ben igen. Og til sidst bliver naboen jo sur - klart nok.

Og jeg kunne blive ...

Annonce

... ved. På legepladsen er han begyndt at kalde de andre grimme ting - her er vi også begyndt at praktisere at gå hjem med det samme han gør det. Ærgeligt for os alle. Han er glad for lillesøster selvom han også er lige lovligt hård ved hende - hun får nogle skub og sådan, hvor vi synes han burde være stor nok nu til at vide det gør man ikke.

Vi har forsøgt at tale med ham om at det ikke er OK. Men det er tydeligt at han zoomer ret hurtigt ud og ikke hører hvad vi siger. Og vi kan jo konstatere at det ikke har nogen som helst effekt. "jeg glemte det" eller "det kom jeg lige til" er hans standard svar.

Vi forstår simpelthen ikke hvad det handler om. Hvad det er vi gør - har gjort - forkert siden han pludselig opfører sig så dårligt. Det er simpelthen så pinligt, for det virker som om han er decideret dårligt opdraget og vi ikke har styr på ham overhovedet. Og det er jo hele tiden. Ender med at folk ikke gider snakke med og synes han er en møgunge. De har ikke sagt noget i børnehaven om det, så ved ikke om det er et problem dernede.

Desværre ender det jo med at vi får talt lidt for hårdt til ham og bliver sure på ham - for vi blive jo kede af det og frustrerede over at han gør de her ting flere gange om dagen. Han får nok lidt for meget skæld ud, ikke at vi råber af ham, men taler hårdt og det er jo ligeså slemt. Det har vi talt om og vi prøver at mindske det så meget vi kan.

Vi har også talt om om vi stiller for store krav til ham. Men synes egentlig det må være OK at forvente at han stopper når vi beder om det (og når andre gør det). Det er fint at han ikke altid springer op bare vi kigger på ham, men han skal jo altså lære at gøre som vi siger og ikke som det passer ham.

Vi kan se at han nogengange har lyst til at slå når han bliver vred, men stopper sig selv i det. Og det roser vi ham rigtigt meget for når vi oplever. Og faktisk er det sjældent når han er sur vi oplever de her episoder.

Vi er mægtigt frustrerede over at føle vi fejler som forældre. Det er jo vores ansvar at vise ham hvordan man indgår i sociale relationer og det går jo så ikke godt. Og vi går jo ikke og taler grimt til andre eller slår. Vi vil også tage en snak med børnehaven om det og hører om de oplever noget.

Hvad tænker du når du hører det her. For vi er der hvor vi faktisk ikke ved hvordan vi skal gribe det an. Alt input er meget velkomment.

Hilsner

En mor, der efterhånden synes hun er en dårlig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder