Beroligende ord søges

13. juni 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Beroligende ord søges

Hej Helen.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere mit spørgsmål - som nok ikke så meget er et spørgsmål som det er en forespørgsel på nogle beroligende ord.

Jeg har en datter på nu snart 10 mdr, og jeg synes simpelthen at mit følelsesliv - efter jeg er blevet mor - er ude af kontrol, og mit selvværd pludselig (eller også har jeg blor først opdaget det nu) er helt i bund.
Jeg har altid været vældig sensitiv og haft meget nemt ved at føle skyld over lidt for meget, men det er bare ligesom eksploderet lidt efter jeg er blevet mor.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af "hvordan" jeg skal være sammen med min datter. Hvor meget hun skal lege selv, hvor meget jeg skal sidde på gulvet og kigge på legetøj med hende, hvor meget jeg skal forsøge at "lege rigtigt" med hende (både i form af at tumle osv, men mest i form af den dér virkelig nærværende slags leg, eksempelvis hvor man ligger på sengen og snakker og kilder hende og man bare er rigtig meget til stede.

Pt. er hun "alene" på gulvet måske tyve minutters tid i hver vågen-periode, resten af tiden leger vi, eller jeg sidder på gulvet med hende mens hun selv kigger på legetøj.

Dét med nærværet synes jeg virkelig er svært, og når jeg (som i dag eksempelvis) pludselig indser at der er gået en hel dag og jeg IKKE - trods at jeg intet andet har forsøgt hele dagen - har været nærværende på føromtalte måde, bliver jeg virkelig ked af det og føler mig som en rigtig skidt mor.

Det er sådan en ond spiral hvor jeg - jo mere jeg føler at jeg IKKE er nærværende - kæmper og kæmper for at VÆRE nærværende i vores leg - det er en konstant jagt på den dér virkelig nærværende slags leg, og selvom jeg godt ved at jeg nok ville være jævnt meget mere nærværende hvis jeg bare ...

Annonce

... slappede lidt af, så kan jeg simpelthen ikke slippe ud af spiralen.

Og 8 ud af 10 dage er sådan - jeg kæmper og stresser og føler samtidig at jeg er en virkelig dårlig mor. Nogle dage ender det simpelthen med at jeg bare er så ked af det at jeg næsten ikke kan holde det ud - hvilket igen giver mig endnu mere dårlig samvittighed overfor min datter, der jo ikke forstår hvorfor mor er så ked af det.

Jeg har overvejet om det måske kunne være en form for efterfødselsreaktion jeg har, men har droppet tanken igen, da der jo samtidig så er de 2 ud af 10 dage hvor vi har det godt, og jeg ER i stand til at være nærværende (måske ikke hele tiden, men i hvert fald nok til at jeg føler mig som en ok mor - og jo bedre en mor jeg føler mig som, jo nemmere er det naturligvis også at være nærværende) og vi bare er super glade begge to.

Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad der er op og ned på mine følelser - og hvad der gør at jeg de 2 ud af 10 dage føler at det hele fungerer.
Men jeg synes virkelig at det er anstrengende at føle mig så meget som en skidt mor, og jeg ville sådan ønske at jeg kunne være den glade mor som min datter fortjener og som jeg føler jeg burde være.

Jeg tror at dét jeg egentlig gerne vil høre fra dig er dels hvor meget (hvor hyppigt/lang tid ad gangen) det er "almindeligt" at man har dén der helt intense, nærværende leg (måske det vil kunne få mig til at stresse lidt ned og ikke konstant at jagte den), dels hvordan en "typisk" vågen-periode for et barn på 10 mdr. kunne se ud, med hhv. leg-med-mor, leg-selv og kigge-på-legetøj-med-mor-på-gulv-ved-siden-af osv.

Det betyder jo simpelthen bare så meget for én det her lille menneske.

Jeg ser frem til at høre fra dig - og tak for en rigtig god brevkasse derudover.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.