Brev:
Beroligende ord søges
13. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Beroligende ord søges
Hej Helen.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere mit spørgsmål - som nok ikke så meget er et spørgsmål som det er en forespørgsel på nogle beroligende ord.
Jeg har en datter på nu snart 10 mdr, og jeg synes simpelthen at mit følelsesliv - efter jeg er blevet mor - er ude af kontrol, og mit selvværd pludselig (eller også har jeg blor først opdaget det nu) er helt i bund.
Jeg har altid været vældig sensitiv og haft meget nemt ved at føle skyld over lidt for meget, men det er bare ligesom eksploderet lidt efter jeg er blevet mor.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af "hvordan" jeg skal være sammen med min datter. Hvor meget hun skal lege selv, hvor meget jeg skal sidde på gulvet og kigge på legetøj med hende, hvor meget jeg skal forsøge at "lege rigtigt" med hende (både i form af at tumle osv, men mest i form af den dér virkelig nærværende slags leg, eksempelvis hvor man ligger på sengen og snakker og kilder hende og man bare er rigtig meget til stede.
Pt. er hun "alene" på gulvet måske tyve minutters tid i hver vågen-periode, resten af tiden leger vi, eller jeg sidder på gulvet med hende mens hun selv kigger på legetøj.
Dét med nærværet synes jeg virkelig er svært, og når jeg (som i dag eksempelvis) pludselig indser at der er gået en hel dag og jeg IKKE - trods at jeg intet andet har forsøgt hele dagen - har været nærværende på føromtalte måde, bliver jeg virkelig ked af det og føler mig som en rigtig skidt mor.
Det er sådan en ond spiral hvor jeg - jo mere jeg føler at jeg IKKE er nærværende - kæmper og kæmper for at VÆRE nærværende i vores leg - det er en konstant jagt på den dér virkelig nærværende slags leg, og selvom jeg godt ved at jeg nok ville være jævnt meget mere nærværende hvis jeg bare slappede lidt af, så kan jeg simpelthen ikke slippe ud af spiralen.
Og 8 ud af 10 dage er sådan - jeg kæmper og stresser og føler samtidig at jeg er en virkelig dårlig mor. Nogle dage ender det simpelthen med at jeg bare er så ked af det at jeg næsten ikke kan holde det ud - hvilket igen giver mig endnu mere dårlig samvittighed overfor min datter, der jo ikke forstår hvorfor mor er så ked af det.
Jeg har overvejet om det måske kunne være en form for efterfødselsreaktion jeg har, men har droppet tanken igen, da der jo samtidig så er de 2 ud af 10 dage hvor vi har det godt, og jeg ER i stand til at være nærværende (måske ikke hele tiden, men i hvert fald nok til at jeg føler mig som en ok mor - og jo bedre en mor jeg føler mig som, jo nemmere er det naturligvis også at være nærværende) og vi bare er super glade begge to.
Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad der er op og ned på mine følelser - og hvad der gør at jeg de 2 ud af 10 dage føler at det hele fungerer.
Men jeg synes virkelig at det er anstrengende at føle mig så meget som en skidt mor, og jeg ville sådan ønske at jeg kunne være den glade mor som min datter fortjener og som jeg føler jeg burde være.
Jeg tror at dét jeg egentlig gerne vil høre fra dig er dels hvor meget (hvor hyppigt/lang tid ad gangen) det er "almindeligt" at man har dén der helt intense, nærværende leg (måske det vil kunne få mig til at stresse lidt ned og ikke konstant at jagte den), dels hvordan en "typisk" vågen-periode for et barn på 10 mdr. kunne se ud, med hhv. leg-med-mor, leg-selv og kigge-på-legetøj-med-mor-på-gulv-ved-siden-af osv.
Det betyder jo simpelthen bare så meget for én det her lille menneske.
Jeg ser frem til at høre fra dig - og tak for en rigtig god brevkasse derudover.