Svært at være sammen med andre børn

25. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Svært at være sammen med andre børn

Kære Helen,

Min søn er en sød og dejlig dreng, som jeg elsker uendeligt højt. Over for mig er han meget kærlig, giver mange knus, og vi har det trygt og godt. Vi bruger meget tid på at være sammen og læse historie, male og tegne osv. og har det rigtigt hyggeligt.

Men over for andre børn er det sværere. Det er som om han ikke forstår deres grænser og kan reagere på de signaler de sender. Han kaster tit med ting, når de leger, hvilket de bliver utrygge over, og han slår også – ikke nødvendigvis hårdt, men på en måde der klart irriterer dem. Det er også et problem i børnehaven.

Han er ikke god til at høre efter, hvad der bliver sagt, men virker til at være så optaget af sit eget forehavende at han simpelthen ikke lytter til hvad der bliver sagt. Det gælder både mig og andre voksne. Så han stopper ikke, når han bliver bedt om det.

Han er ikke god til at blive irettesat. Han kan blive meget vred, hvor han både kradser og bider.

Vi ...

Annonce

... er ved at nå dertil hvor andre børn ikke har lyst til at lege med ham og hvor deres forældre heller ikke har lyst til at han kommer hjem til dem.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at ændre dette. Jeg kan jo ikke bede andre forældre om at deres børn skal være eksperiment for at min søn lærer at opføre sig ordentligt.

Jeg siger til ham, at han ikke må kaste med ting eller slå og at han skal lytte efter de voksne, men jeg synes ikke der er noget, der hjælper. Jeg forsøger også at forklare at ”så har andre ikke lyst til at lege med dig”.

Indimellem bliver jeg også vred og råber ad ham, og det hjælper jo selvfølgelig heller ikke.

Han lærte meget tidligt at tale, og han kan også fint forklare sig.

På den ene side tænker jeg, at han på nogle områder er lidt umoden. På den anden side kan jeg jo heller ikke indimellem lade være med at tænke om han er adfærdsvanskelig.

Hvad skal jeg tænke og hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger