Brev:
Når hjernen slår klik
14. marts 2012
Alder:
4 år, 6 mdr.
Når hjernen slår klik
Kære Helen,
Jeg har et spørgsmål, der angår vores søn på 4½ år. Han har for tiden nemlig tendens til at "brænde" helt sammen - mest tydeligt i hverdagene. I weekenden kan han være en helt anden - og er det oftest. Når vi er ude ved venner og familie er han altid, som vi kender ham fra weekenderne - altså glad, tillidsfuld, humoristisk, kan fordybe sig i leg meget lang tid af gangen og alt muligt andet. Her virker han virkelig som en dreng, der bare stortrives helt generelt.
Så i hverdagene herhjemme, hvor han sikkert er helt tryg, der får den ikke for lidt! Og det er faktisk svært at rumme - jeg ved at det er det jeg skal, men kan du hjælpe mig?
Det handler rigtig meget om, når han skal ting, han ikke lige synes han skal. Det er fra at få tøj på om morgenen, tisse inden han skal sove, vaske hænder (er det evindelige problem), slukke for fjernsynet, i bad, op af badet (!), ud (det er også i weekender, når vi skal ud og have lidt frisk luft), ind igen (!) og generelt hver gang, der bliver sat en grænse - fx at vi læser en bog inden han skal sove, det er aftalen og vi giver ikke efter, for så bliver det endnu værre dagen efter. Selvom han ved det er en aftale, så flipper han helt alligevel, skriger, græder, råber og slår og sparker også. Det føles helt vildt lige for tiden. Samtidig kan han vende på en tallerken, og så er der den ene kærlighedserklæring efter den anden - mor jeg elsker dig, du er mega sød, vi krammer, kysser og han vil gerne putte, hvilket vi også opfordrer ham til og fortæller at vi også synes er dejligt.
I hverdagene virker han brugt. Han har ikke verdens længste dage, da jeg arbejder deltid, men han bliver udfordret på mange måder i børnehaven ikke mindst socialt. Det snakker han faktisk meget om, og det fylder meget, hvad kammeraterne har sagt og gjort, om der er nogen der har drillet osv. Så han vil meget gerne se fjernsyn i hverdagene og det virker som han kobler fuldstændig af her, men det er svært for ham at komme fra det igen, og her søger jeg råd - skal vi begrænse det eller hvad gør man lige ...
Men jeg kunne godt bruge lidt viise ord og råd om, hvad man gør, når han "brænder" sammen. Det virker faktisk som om det er det, der sker - altså at hjernen for et (langt!) øjeblik slår helt klik.
Det er kun os herhjemme, der oplever ham sådan - alle andre synes han er den mest fantastiske dreng og det synes vi jo også:-) Men sådan skulle det gerne blive ved med jo!
Tak:-)
Kærlig hilsen
os forældre