Når hjernen slår klik

14. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Når hjernen slår klik

Kære Helen,

Jeg har et spørgsmål, der angår vores søn på 4½ år. Han har for tiden nemlig tendens til at "brænde" helt sammen - mest tydeligt i hverdagene. I weekenden kan han være en helt anden - og er det oftest. Når vi er ude ved venner og familie er han altid, som vi kender ham fra weekenderne - altså glad, tillidsfuld, humoristisk, kan fordybe sig i leg meget lang tid af gangen og alt muligt andet. Her virker han virkelig som en dreng, der bare stortrives helt generelt.

Så i hverdagene herhjemme, hvor han sikkert er helt tryg, der får den ikke for lidt! Og det er faktisk svært at rumme - jeg ved at det er det jeg skal, men kan du hjælpe mig?

Det handler rigtig meget om, når han skal ting, han ikke lige synes han skal. Det er fra at få tøj på om morgenen, tisse inden han skal sove, vaske hænder (er det evindelige problem), slukke for fjernsynet, i bad, op af badet (!), ud (det er også i weekender, når vi skal ud og have lidt frisk luft), ind igen (!) og generelt hver gang, der bliver sat en grænse - fx at vi læser en bog inden han skal sove, det er aftalen og vi giver ikke efter, for så bliver det endnu værre dagen efter. Selvom han ved det er en aftale, så flipper han helt alligevel, skriger, græder, råber og ...

Annonce

... slår og sparker også. Det føles helt vildt lige for tiden. Samtidig kan han vende på en tallerken, og så er der den ene kærlighedserklæring efter den anden - mor jeg elsker dig, du er mega sød, vi krammer, kysser og han vil gerne putte, hvilket vi også opfordrer ham til og fortæller at vi også synes er dejligt.

I hverdagene virker han brugt. Han har ikke verdens længste dage, da jeg arbejder deltid, men han bliver udfordret på mange måder i børnehaven ikke mindst socialt. Det snakker han faktisk meget om, og det fylder meget, hvad kammeraterne har sagt og gjort, om der er nogen der har drillet osv. Så han vil meget gerne se fjernsyn i hverdagene og det virker som han kobler fuldstændig af her, men det er svært for ham at komme fra det igen, og her søger jeg råd - skal vi begrænse det eller hvad gør man lige ...

Men jeg kunne godt bruge lidt viise ord og råd om, hvad man gør, når han "brænder" sammen. Det virker faktisk som om det er det, der sker - altså at hjernen for et (langt!) øjeblik slår helt klik.

Det er kun os herhjemme, der oplever ham sådan - alle andre synes han er den mest fantastiske dreng og det synes vi jo også:-) Men sådan skulle det gerne blive ved med jo!

Tak:-)

Kærlig hilsen
os forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder