Brev:
Hvordan håndtere sammenbrud hos 6-årig?
9. marts 2012
Alder:
6 år, 4 mdr.
Hvordan håndtere sammenbrud hos 6-årig?
Hej Helen
Jeg er i tvivl om hvordan vi herhjemme skal håndtere det, når vores 6-årige pige indimellem "brænder sammen" og føler sig uretfærdigt behandlet. Vi som forældre er ret uenige, så jeg vil gerne høre din mening om sagen...
Jeg kan læse at man ved 3-4 årige skal møde dem i vreden og virke forstående, hjælpe med at sætte ord på, men naturligvis samtidig holde fast i beslutningen, der lå til grund for vreden. Men hvor meget kan man forlange af en 6-årig skolepige, når hun bliver vred og skinger, råber og skriger, tårerne løber og hun smækker med døre? Skal vi "møde hende" med det samme eller lade hende rase ud (evt sende hende på værelset og sige hun kan komme ud igen når hun er blevet god igen/har hidset sig ned og så snakke med hende om det) og kan man godt sige at hun skal tage sig sammen, at hendes måde at reagere på er urimelig?
Hun har et meget veludviklet sprog og argumentationsevne, og jeg tror at især jeg, tit kommer til at diskutere med hende og forklare hende hvorfor en given beslutning er truffet, istedet for at være klar og kortfattet i min besked. Det er heldigvis ikke så tit hun sådan brænder sammen, men vi synes hun er ved at være for stor til at reagere på den måde når det indimellem alligevel sker (men er hun overhovedet det?) - især når hun for det meste er god til at sætte ord på sine følelser...
Venlige hilsner fra
Louise