Grænsesøgende 3 årige

9. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Grænsesøgende 3 årige

Kære Helen

Det er længe siden jeg har skrevet sidst, men nu har jeg brug for dine kompetente råd igen:-)

Jeg er mor til en datter på 3,9 år, der virkelig udfordrer både hendes far og jeg.

Et langt stykke hen ad vejen er hun en glad pige. Hun er glad for børnehaven, er god til at lege, har mange legekammerater og bliver tit inviteret hjem på legeaftaler, hun er alderssvarende motorisk og sprogligt, ja... det går ret godt på mange fronter.
Men hun er også meget stærk, stædig, viljefast og konfliktsøgende i forhold til de voksne, hun er tryg ved (os, bedsteforældre og venner).

Hun er blevet storesøster for 8 uger siden og hun har reageret fuldstændig som forventet med jalousi. Der er ingen tvivl om hun elsker sin lillebror, han får masser af kys og kram og hun hjælper gerne til med skiftning osv. Desværre har hun flere gange været for "hård" ved lillebror (napper, kradser osv). Jeg synes jeg har forsøgt ALT, skældt ud, ignoreret det, forklaret hvorfor jeg ikke vil ha det, men lige lidt hjælper det.

Derudover er hun ernormt grænsesøgende og jeg bliver dagligt overrasket over nye "grimme" ord og nye påfund af dumme ting.
Hun er ofte hyperaktiv og kan slet ikke finde ro til at tegne, lave perler eller lign., som hun ellers tidligere godt kunne. Hun er svær at fastholde ved bordet, når vi spiser, så spisesituationen ofte bliver træls. Hun skal lige....

Det er ofte anstrengende at have gæster uden børn, da det ikke er muligt at føre en samtale uden at hun råber, vil ha´vi skal lege med hende og hun fylder bare det hele. Når vi er sammen med andre børn, sidder jeg tit på nåle af frygt for hvad hun laver. Jeg hører hende ofte sige - "kom vi siger til din far han er en skid", altså forsøger at få de andre børn med ...

Annonce

... på unoderne.

Vi giver hende masser af opmærksomhed, fortæller hende dagligt hvor sød og dejlig hun er, leger med hende, når der er mulighed for det og vi forsøger på alle mulige måder at rumme og anerkende at hun har det svært lige nu...

Trods alle vores gode intensioner ender vi tit med at råbe højt og sende hende på værelset og lige nu er vi forældre på en måde, jeg slet slet ikke bryder mig om. Vi bruger meget konsekvens pædagogik, hvis du ikke hører efter, kører vi ikke over til farmor senere... Ikke fordi jeg er tilhænger af den måde at opdrage på, men lige nu er det det eneste der virker. Af og til griner hun, når vi skælder ud. Fra dine tidligere svar til andre kan jeg læse, at det er ofte børn, der får meget skæld ud, der reagerer på den måde, da de bliver usikre. Og hvor gør det ondt at læse. Bliver så ked af det efter jeg endnu engang har skældt ud, men hvad pokker stiller man op.

Vores datter vil sætte sin egen dagsorden - og jeg synes, vi som forældre virkelig virkelig prøver. Både at lytte og lade hende gøre nogle ting færdige. Vi sætter grænser. Vi prøver ikke at afbryde legen ved at forberede hende på at vi om lidt skal spise/hjem/afsted/hvad ellers vi skal. Og vi er ikke bange for at trække grænsen og evt. tage den konflikt der følger i kølvandet af den. Og jeg synes faktisk ikke vi er urimelige i de ting, vi vil have hende til.

Jeg er SÅ aaaaaaarrrrrrgggggghhhhhhhh i øjeblikket, for jeg kan slet ikke genkende min ellers skønne, søde, sjove datter. Hun går sin egne veje og det trækker virkelig ressourcer. Hendes ligegyldighed med det der foregår omkring hende. Hendes opsøgen af konflikter. Hendes måde at være på som bare provokerer os.

Hvordan håndterer man en 3-årig - hjææææælp....

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.