Sutteafvænning

11. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Sutteafvænning

Hejsa

Jeg har lige brug for et godt råd ang. afvænning af sut.
Vores datter Amalie på 3 år skal vendes af med at bruge sut men det er en svær proces og hun bruger den rigtig meget.

Det skal lige siges at hun blev storesøster d. 22. december og at vi efterfølgende var indlagt på sygehuset pga at lillesøster Liva har en sjælden hjertesygdom. Vi var indlagt i en uge og Amalie var med os, da hun forinden havde været 3 nætter hos mine forældre mens min fødsel blev sat igang. Hun fik i den periode lov til at have sin sut fordi hun var meget ked af det over at jeg var meget ved Liva og at Liva lå i "buret" (kuvøsen). Alle på sygehuset var gode til at snakke med Amalie og vi gav os god tid til hende når det kunne lade sig gøre.

I en periode efter dette valgte vi ikke at gøre noget for at afvende sutten og da det var tid til det, skulle hun starte i børnehave. Dette er gået over al forventning og det er en lille børnehave med 20 børn (vuggestue og børnehave), så der er tid til det enkelte barn.

Alt i alt har hun klaret hele forløbet med børnehave og at blive storesøster rigtig flot og hun er meget glad for Liva og stolt af hende.

Nu er tiden jo så kommet til at hun skal afvendes sin sut - i første omgang om dagen. Hun bruger den ligeså snart hun kommer hjem fra børnehave og den er næsten ikke til at drive ud af munden på hende. Hvis vi ...

Annonce

... forsøger skriger hun så højt og græder så hjerteskærende at det næsten ikke er til at bære.

Jeg har dog formået at lære hende (så småt) ikke at tale med sutten i munden.

Vi er jo også godt klar over at der er sket mange ting i hendes lille liv på det sidste og hun skal jo også så småt til at vende sig af med bleen - hun har været god til at sidde på pot og toilet siden hun var lidt over et år - også nogle gange hvor hun tissede derpå.

Jeg vil så høre om du har nogle gode råd til hvordan man kan afvende hende med sutten (alt det med at give den til julemanden eller andre virker absolut ikke på hende).

Vi har i forvejen mange "ture" med hende og ønsker ikke at det her skal blive endnu én i rækken. Hun er et meget bestemt barn der ved hvad hun vil og til dels også hvordan hun opnår det :o) - Hun er meget snu og god til at aflede opmærksomheden og så tage det hun vil have fx sutterne. - vi har prøvet at sætte dem uden for rækkevide, men Amalie er et kravlebarn der stort set kan kravle på alt og endda med skræmmende stor sikkerhed (hun er aldrig faldet ned - endnu).

Puha lang smøre som jeg håber kan give et lille indblik i den lille Amalie pige, så det er lidt lettere at give et råd. Jeg synes efterhånden at alle pædagogiske tiltag virker virkningsløse da hun ved hvad hun vil :o) ( hvilket jo også er en god ting).

Med venlig hilsen

Amalies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!