Brev:
Sutteafvænning
11. marts 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Sutteafvænning
Hejsa
Jeg har lige brug for et godt råd ang. afvænning af sut.
Vores datter Amalie på 3 år skal vendes af med at bruge sut men det er en svær proces og hun bruger den rigtig meget.
Det skal lige siges at hun blev storesøster d. 22. december og at vi efterfølgende var indlagt på sygehuset pga at lillesøster Liva har en sjælden hjertesygdom. Vi var indlagt i en uge og Amalie var med os, da hun forinden havde været 3 nætter hos mine forældre mens min fødsel blev sat igang. Hun fik i den periode lov til at have sin sut fordi hun var meget ked af det over at jeg var meget ved Liva og at Liva lå i "buret" (kuvøsen). Alle på sygehuset var gode til at snakke med Amalie og vi gav os god tid til hende når det kunne lade sig gøre.
I en periode efter dette valgte vi ikke at gøre noget for at afvende sutten og da det var tid til det, skulle hun starte i børnehave. Dette er gået over al forventning og det er en lille børnehave med 20 børn (vuggestue og børnehave), så der er tid til det enkelte barn.
Alt i alt har hun klaret hele forløbet med børnehave og at blive storesøster rigtig flot og hun er meget glad for Liva og stolt af hende.
Nu er tiden jo så kommet til at hun skal afvendes sin sut - i første omgang om dagen. Hun bruger den ligeså snart hun kommer hjem fra børnehave og den er næsten ikke til at drive ud af munden på hende. Hvis vi forsøger skriger hun så højt og græder så hjerteskærende at det næsten ikke er til at bære.
Jeg har dog formået at lære hende (så småt) ikke at tale med sutten i munden.
Vi er jo også godt klar over at der er sket mange ting i hendes lille liv på det sidste og hun skal jo også så småt til at vende sig af med bleen - hun har været god til at sidde på pot og toilet siden hun var lidt over et år - også nogle gange hvor hun tissede derpå.
Jeg vil så høre om du har nogle gode råd til hvordan man kan afvende hende med sutten (alt det med at give den til julemanden eller andre virker absolut ikke på hende).
Vi har i forvejen mange "ture" med hende og ønsker ikke at det her skal blive endnu én i rækken. Hun er et meget bestemt barn der ved hvad hun vil og til dels også hvordan hun opnår det :o) - Hun er meget snu og god til at aflede opmærksomheden og så tage det hun vil have fx sutterne. - vi har prøvet at sætte dem uden for rækkevide, men Amalie er et kravlebarn der stort set kan kravle på alt og endda med skræmmende stor sikkerhed (hun er aldrig faldet ned - endnu).
Puha lang smøre som jeg håber kan give et lille indblik i den lille Amalie pige, så det er lidt lettere at give et råd. Jeg synes efterhånden at alle pædagogiske tiltag virker virkningsløse da hun ved hvad hun vil :o) ( hvilket jo også er en god ting).
Med venlig hilsen
Amalies mor