Mad, appetit og forstoppelse - 5 mdr.

25. september 2017

Alder:
5 mdr.

Mad, appetit og forstoppelse - 5 mdr.

Hej ... igen :-)

Min dreng fylder 5 mdr om nogle dage.

Vi begyndte at give ham grød og mos pga hans størrelse, appetit og den interesse han udviste, da han var 4 mdr. Det gik rigtig godt, lidt for godt, faktisk. Jeg tro, jeg kom til at give ham for meget mad, fordi han virkede så interesseret. Det førte til lidt forstoppelse og mange urolige nætter. Nu har jeg skåret ned på portionerne og han får udelukkende mos af frugt og grønt. Noget, som skåner hans mave og han kan fordøje lidt bedre.
Han får ca 2-3 spiseskefulde to gange om dagen. Kl 11 og kl 17.

Men hvor han før kunne nøjes med at amme hver tredie time, vil han nu have minimum hver anden time. Døgnet rundt! Og de ...

Annonce

... urolige nætter døjer han stadig med, ved siden af det øgede behov for at amme.

Af forskellige årsager har jeg også længe prøvet at supplere med mme. Det går fint i kop, men han kan ikke finde ud af og interesserer sig ikke for flasken.

På fredag er jeg nødt til at forlade hjemmet i 4-5 timer. Jeg er superstresset over det, men tanke på den seneste måneds uroligheder.

Hvad ville dit råd være? Både mht at få genetableret en god rytme i hverdagen og når man ikke kan komme uden om at skulle hjemmefra i nogle timer, uden baby!

Han sover i øvrigt tre gange om dagen, maks 45 min ad gangen. Jeg har dog ofte held til at få ham lullet i søvn igen, så han tager ca 1,5 time.

Venligst H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder