Brev:
5 måneder, skemad godt i gang, nu uinteresseret i mælk
18. august 2017
Alder:
5 mdr.
5 måneder, skemad godt i gang, nu uinteresseret i mælk
Kære Helen
Tak for en meget brugbar og informativ brevkasse. Jeg har din bog om Børn og Mad, og læst utallige læserbreve, men har nu selv brug for et konkret råd.
Min datter på 5 måneder startede med skemad ved 4 måneder, og det går nu forrygende. Hun spiser stort set alt der bliver serveret - grød, grøntsagsmos og frugtmos. Alt ryger ned med velbgehag.
Min bekymring går på, at hun den seneste uges tid har mistet interessen for mælk i løbet af dagen og hendes samlede mælkeindtag over et døgn har ligget på ca. 5-600 ml, hvilket jo er alt for lavt. Den lave interesse startede da vi kom hjem efter at have været et par uger på ferie i Danmark (vi bor i udlandet). Desuden har døgnrytmen været lidt forstyrret siden vores hjemkomst, og hun sover alt mellem 2,5 og 5 timer i løbet af dagen. Det skal lige siges, at hun ikke var påvirket af de 2 timers tidsforskel, og i løbet af et døgn faldt tilbage i den gamle "rytme".
Vores døgn er nu lidt noget rod, men ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 03 - ca. 100 ml MME
Kl. 06 - vågner
Kl. 07.00 - ca. 0,5 dl grød og vand i kop
Kl. 08.30-09.00 - tilbyder MME, men oftest vil hun ikke have noget, og putter til formiddagslur. Sover ca. 45-60 min.
Kl. 10 - tilbyder MME, tager ca. 50 ml
Kl. 11.30 - ca. 0,5 dl grød eller grøntsagsmod, vand af kop
Kl. 12.00 - tilbyder MME, tager ca. 50-100 ml., puttes til middagslur. Sover 60-120 min.
Kl. 14-15 - tilbydes MME, tager ca. 100 ml., nogle gange mindre.
Kl. 18-18.30 - tager ca. 200 ml majsvælling
(har indtil for 14 dage siden tilbudt hende en flaske kl. 23.00, men er stoppet med det da hun konsekvent ikke ville have noget).
Kl. 18.30-19 - puttes til natten og sover til 03-04.
Til måltiderne har jeg forsøgt at give hende MME i koppen, men det vil hun heller ikke have.
Jeg har nogle gange tilbudt hende lidt grød eller frugtmos om eftermiddagen omkring kl. 14-15, hvis hun har vist tegn på sult, men ikke ville have MME. Og det ryger ned. Hun er meget interesseret i alt, hvad vi spiser.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan få mere MME i hende, samt hvad der er passende at indtage for et barn på hendes alder. Hun vejer ca. 7,5 kg. og har altid spist godt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Helle