5 måneder, skemad godt i gang, nu uinteresseret i mælk

18. august 2017

Alder:
5 mdr.

5 måneder, skemad godt i gang, nu uinteresseret i mælk

Kære Helen

Tak for en meget brugbar og informativ brevkasse. Jeg har din bog om Børn og Mad, og læst utallige læserbreve, men har nu selv brug for et konkret råd.

Min datter på 5 måneder startede med skemad ved 4 måneder, og det går nu forrygende. Hun spiser stort set alt der bliver serveret - grød, grøntsagsmos og frugtmos. Alt ryger ned med velbgehag.

Min bekymring går på, at hun den seneste uges tid har mistet interessen for mælk i løbet af dagen og hendes samlede mælkeindtag over et døgn har ligget på ca. 5-600 ml, hvilket jo er alt for lavt. Den lave interesse startede da vi kom hjem efter at have været et par uger på ferie i Danmark (vi bor i udlandet). Desuden har døgnrytmen været lidt forstyrret siden vores hjemkomst, og hun sover alt mellem 2,5 og 5 timer i løbet af dagen. Det skal lige siges, at hun ikke var påvirket af de 2 timers tidsforskel, og i løbet af et døgn faldt tilbage i den gamle "rytme".

Vores døgn er nu lidt noget rod, men ser nogenlunde sådan ud:

Kl. 03 - ca. 100 ml MME
Kl. 06 - vågner
Kl. 07.00 - ca. 0,5 dl grød og vand i kop
Kl. 08.30-09.00 - tilbyder MME, ...

Annonce

... men oftest vil hun ikke have noget, og putter til formiddagslur. Sover ca. 45-60 min.
Kl. 10 - tilbyder MME, tager ca. 50 ml
Kl. 11.30 - ca. 0,5 dl grød eller grøntsagsmod, vand af kop
Kl. 12.00 - tilbyder MME, tager ca. 50-100 ml., puttes til middagslur. Sover 60-120 min.
Kl. 14-15 - tilbydes MME, tager ca. 100 ml., nogle gange mindre.
Kl. 18-18.30 - tager ca. 200 ml majsvælling
(har indtil for 14 dage siden tilbudt hende en flaske kl. 23.00, men er stoppet med det da hun konsekvent ikke ville have noget).
Kl. 18.30-19 - puttes til natten og sover til 03-04.

Til måltiderne har jeg forsøgt at give hende MME i koppen, men det vil hun heller ikke have.

Jeg har nogle gange tilbudt hende lidt grød eller frugtmos om eftermiddagen omkring kl. 14-15, hvis hun har vist tegn på sult, men ikke ville have MME. Og det ryger ned. Hun er meget interesseret i alt, hvad vi spiser.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan få mere MME i hende, samt hvad der er passende at indtage for et barn på hendes alder. Hun vejer ca. 7,5 kg. og har altid spist godt.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.