Vil stadig ikke spise

5. marts 2014

Alder:
9 mdr.

Vil stadig ikke spise

Kære Helen

Så er vi her igen med spørgsmål.

Efter mit sidste brev prøvede jeg at følge din døgnrytmeplan, men selv om jeg skar kraftigt ned på amningerne ville hun ikke spise mere fast føde. Oven i det blev hun syg med to gange mellemørebetændelse og antibiotika slut december og så syg igen slut januar, hvor hun endte med at blive så dehydreret at vi blev indlagt og hun blev "tvangsfodret" med væske hvert 10 min, hvilket selvfølgelig resulterede i amme og sulte strejke i en uges tid hvor jeg kun kunne amme hende sovende.

Så nu er vi tilbage hvor vi startede.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud.

Kl 5 amning
kl 8 tilbydes øllebrød spiser mellem 0-5 teskefulde frisk frugt eller brød i hånden (suttes på men "spises" som regel ikke)
Kl 9:30 ammes og puttes til lur.
Kl 11:30 rugbrødshapsere med pålæg, hun sidder selv med det og jeg hjælper til. Spiser mellem 0-10 bider.
Ammes her efter.
Kl 14:30 frisk frugt eller brød i hånden og frugtmos. Spiser mellem ingen ting og 5 skefulde.
Kl 15.30 Ammes og puttes til lur
Kl 18 familiemad i hånden og jeg hjælper til.
kl 20 ammes og puttes
kl 23 ammes ...

Annonce

... og sover til kl 5.

Vand (eller mm) af kop til alle måltider.

Som du kan se spiser hun mellem ingen ting og meget lidt mad på en hel dag.
Generelt er hun ikke glad for skemad og spiser mest når hun selv sidder med maden og jeg giver hende mad med fingerene.

Hun virker ofte sulten til måltiderne men vender hoved væk efter første skefuld.
Hvis jeg ammer hende mindre får hun jo nærmest ingen ting og jeg syntes ikke det har nogen effekt på interessen i at spise, hun bliver bare sur når hun er meget sulten og jeg forsøger at sætte hende i højstolen.

Hun vejer nu ca 9,4 kg så hun er ikke så godt i stand som tidligere, men er jo heller ikke tynd.

Hun er generelt glad og nem men ikke ret hurtig i sin motoriske udvikling. Hun triller begge vej og skubber sig bagud, men kommer ikke frem eller op på alle fire. Hun kan sidde selv i få sekunder men kan på ingen måde komme fra liggende til siddende.

Skal jeg tage det med ro og vente på at hun lære at spise mere eller bør jeg gøre noget anderledes?

Heldigvis skal hun først i vuggestue/dagpleje når hun er lige over 14 mdr.

Med venlig hilsen
Ls mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet