Brev:
Hverken amning, mme eller vælling
16. september 2008
Alder:
10 mdr.
Hverken amning, mme eller vælling
Hej Helen
Jeg holdt helt op med at amme for et par uger siden (pga. antiinflammatorisk medicin), og inden da havde jeg trappet meget ned, så Thor havde vænnet sig til flasken. Det gik fint et stykke tid, han tog 250 ml vælling ved puttetid og ca. 200 ml. MME når han vågnede i løbet af natten, som regel inden voksensengetid.
Fra den ene dag til den anden vil han så hverken have vælling eller MME, og det ligegyldigt hvornår. Jeg har ikke ændret putteritual eller noget, han har fået samme mængder komælksprodukter i løbet af dagen som ellers (hvilket jeg nu har besluttet skal være slut) - men han er/har været syg (halsbetændelse) og er startet i vuggestue. Trods ondt i halsen, slim og hosten spiser han som regel rigtig godt, men altså ingen mælk - og for mig at se, alt for lidt væske, da den smule vand, han får til måltider og hist og pist, næppe dækker hans væskebehov.
Jeg har prøvet at lægge ham til brystet et par gange for at se, om det skulle være hans protest over, at jeg har lukket for den varme mælk, men heller ikke det gider han. Han har ikke feber pt, men alligevel har hans bleer været væsentligt mindre våde, end de plejer. Han har vel stadig brug for mælken? Jeg sniger noget MME i hans havregrød om morgenen, så han får lidt af de næringsstoffer, der er i, men det er jo ikke de store mængder.
Mon jeg også kunne lokke dig til at anbefale en kostplan for ham på hans nuværende alderstrin? For tiden får han havregrød med frugtmos ca. kl. 7.30, frugtstykker i vuggestuen kl. 9, frokost (lavet af vuggestuen, altid med en grøntsagssuppe, et stivelsesprodukt, en grøntsag og kød eller fisk), blendet frugt ved 15-tiden, og aftensmad hjemme kl. 18 - som mere og mere tager udgangspunkt i vores mad, men som regel suppleret med noget grøntsagsmos, et stykke brød, som han elsker at sidde med selv, og hvad vi ellers kan give ham, han selv kan spise med fingrene, da dette ikke bliver stimuleret synderligt i vuggestuen hernede, er han mere sulten får han lidt grød at slutte af på.
I weekenderne får han mere rugbrød, grøntsagsstykker osv. til frokost og grød med frugt til eftermiddag, men ellers er det stort set det samme. Som tingene ser ud nu, får han altså intet fra kl. 18 til 7.30 - og det er min dreng, som for en måned siden ville have babs HELE natten. Gør vi noget forkert?
Han er generelt en velfungerende, stærk og glad gut (overraskende glad i betragtning af, hvor ondt han må have i halsen, ører osv,), men denne pludselige ændring undrer mig, og bekymrer mig selvfølgelig. Jeg har ikke bemærket, at han spiser hverken mere eller mindre mad, siden han begyndte at afvise flasken.
På forhånd tak for svaret :-)
Kærlig hilsen
Tina