Brev:
Hård mave pga modermælkserstatning
19. august 2010
Alder:
1 mdr.
Hård mave pga modermælkserstatning
Hejsa
Jeg har en datter født d. 23/7 og hun har stort set fra starten fået modermælkserstatning da jeg ikke kan amme. Den første 1½ uge var afføringen fin, men siden da er det bare blevet svært for hende at komme af med.
I samråd med sundhedsplejerske har vi nu den sidste 1½ uge gives hende lactulose, men det har ikke den store effekt andet end rigtig meget rumlen i maven og luft i maven som hun også har svært ved at komme af med. Hendes afføring er indimellem som en hård pølse og andre gange som en tyk træg grød. Hun presser og presser og skriger og prutter lidt.
Hver eneste aften ved 21-22 tiden starter hendes "anfald" og varer til midt på natten ca. I dagtimerne er hun glad og harmonisk medmindre hun har fået lactulose nogle få timer forinden. Vi giver hende det mellem kl. 6-8 og så igen omkring aftensmadstid.
Jeg er ved at gå helt ned over det... det piner mig virkelig hun skal have så ondt i maven og helt ærligt har jeg virkelig ikke lyst til at give hende mere ondt i maven af at give hende lactulose. Vi har prøvet at cykle, massere mave og brugt termometer (sidstnævnte har haft effekt en del gange, men er stadig meget smertefuldt for hende at komme af med afføringen på denne måde).
Hun får udelukkende syrnet allomin fra Semper. I starten fik hun alm erstatning fra Beauvis, men den sidste uge har hun kun fået syrnet - ingen effekt.
Jeg aner virkelig ikke hvad vi skal gøre... føler mig så alene med det her... kan ikke bære hun skal skrige så mange timer hver aften/nat og når hun så endelig har fundet ro, så skal hun have lactulose igen og så piver hun igen (dog ikke ligeså voldsomt som om natten).
Min kæreste er heldigvis super god til at bevare roen så han tager tit over om natten i den her uro og skrigeri og så går jeg i stuen og sover, men helt ærligt så er det hårdt bare at forlade dem og skulle sove hver for sig fordi jeg er svag (sådan ser jeg mig selv!)
Jeg har vildt dårlig samvittighed over at have valgt amningen fra og dermed påføre hende disse maveproblemer formentlig pga modermælkserstatningen... kan blive ved med at bebrejde mig selv, men jeg ved også bare at amningen slet ikke gik.
Når hun har ondt vil hun ikke ligge ned - hverken på ryg, side eller mave - det eneste der duer er at bære rundt på hende på højkant eller liggende på maven på armen... men det duer bare ikke en hel nat.
Kan vi give hende andet en lactulose og hvor længe skal vi blive ved før det er tiden at prøve noget andet? jeg vil mene at en uge på lactulose og rent syrnet mm burde have haft mere effekt end det har?...
Umiddelbart ser jeg absolut ingen sammehæng mellem hendes måltider og de mavekneb, men 2-3 timer efter lactuloseindtag og så om aften/natten er den gal. Hun får flaske af mærket Philips Avent og det virker bestemt ikke som om hun sluger luft.
Hilsen