Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner

Hej Helen.

Allerførst tak for din hjælp sidst, som var medvirkende til, at jeg sagde mit job op og blev privat dagplejer. En beslutning som vi alle i den lille familie har det rigtig godt med.

Denne gang har jeg fire korte spørgsmål, som forhåbentlig også kun kræver korte svar:

- Hvor gamle skal børn være, før de kan udligne trykket i ørerne, når en flyver letter eller lander? Jeg har hørt, at de ikke har det eustakiske rør fra fødslen?! Jeg har oplevet spædbørn skrige, så det gjorde ondt helt ind i hjertet, og har også selv oplevet, hvor ondt det gør at lette/lande med stoppede ører, så jeg vil helst undgå at flyve med min datter indtil hun kan udligne trykket - og ikke gøre det ved at skrige...

- Er det farligt at spise sand? Min datter smager ivrigt på det. ...

Annonce

... Også oven på en stor frokost... Heldigvis er hun ikke så skrap til at få det ind i munden endnu, så det bliver mest til leg...Men er det noget jeg bør stoppe hende i? Hvis det ikke ligefrem er farligt, så synes jeg jo, at hun skal have lov at undersøge...

- Kan børn under et år - og som ikke får flaske, men kun bryst - blive overvægtige? Jeg har hørt noget om, at de kan udvikle "fedtceller" som vil huske overvægten, og de celler vil forsøge at "fylde sig med fedt" senere i barnets liv og derved gøre det overvægtigt?

- Vil du anbefale mørklægningsgardiner eller ej? Jeg tænker, at det er godt at lære at falde i søvn også en lys sommeraften, når man nu bor et sted, hvor der findes lyse nætter...

Tak for din hjælp også denne gang.

Mange hilsner,
Sørøverens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder