Brev:
Sovestilling, mad, laktulose og sikke en stor baby
7. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Sovestilling, mad, laktulose og sikke en stor baby
Hej Helen
Tak for dit gode råd i forhold til amning sen aften. Det hjalp - og Silke sover nu igen igennem. Dejligt!
Jeg har lige lidt forskellige spørgsmål til dig og ser frem til at høre din mening.
Silke er snart 7 måneder, den 12 maj ;0) og hun er rigtig begyndt at rulle omkring, larme, grine og hvad hun ellers kan finde på. Hun er nærmest fra den ene dag til den anden begyndt at sove meget uroligt, hvilket jo er forståeligt nok i forhold til alt det, der sker motorisk. Når hun skal til at sove er hun begyndt at vende sig om på maven og nærmest ligge med hovedet lige ned i madrassen. Vi vender hende igen om på ryggen, men hun gør det nu også i søvne.
Skal vi lade hende sove på maven og hvis ja, skal vi så tjekke hende jævnligt, i forhold til, hvordan hendes hoved ligger? Det bekymrer mig helt vildt, hvis hun nu i søvne ligger med hovedet pladask i madrassen. Det skal siges, at hun er meget stærk i ryggen og kan sagtens flytte hovedet fra side til side osv.
Herudover går det rigtig godt med at give hende tre måltider i løbet af dagen. Hvornår vil du foreslå at introducere et 4. måltid og hvad skulle det evt. være? Hun får øllebrød eller havregrød til morgenmad. Grøntsagsmos til frokost og aftensmad. Herimellem ammes hun.
Silke havde for lidt over tre uger siden tendens til meget hård mave. Hun græd når hun skulle lave - og afføringen var meget fast. Jeg blev af min læge rådet til at bruge laktulose. Det har hun så fået siden - altså i godt tre uger. Den første uge fik hun max dosis, dvs. 9 ml. om dagen. Den anden uge halverede jeg dosis til 4 ml. og det gik stadig fint med hendes mave. I denne uge har jeg så forsøgt at trappe yderligere ned, men kan se, at hun igen har problemer når hun skal lave. Det skal lige siges, at jeg er meget opmærksom på, at hun får nok væske. Hun elsker at drikke vand af kop og drikkeflaske og får faktisk en del ned til hvert måltid.
Mit spørgsmål er så, hvor længe hun må få laktulose og skal jeg stadig forsøge at trappe ned?
Mit sidste spørgsmål drejer sig om Silkes størrelse. Hun er efter min mening en meget harmonisk baby. Jeg har dog bemærket, at min kæreste og jeg begge har fået kommentarer vedrørende hendes størrelse. Hun er som sagt snart 7 måneder og vejer 9,2 kg. og måler 74 cm. "Sikke en stor baby I har! er hun virkelig kun 6 måneder!" Jeg kan ikke lade være med at blive lidt irriteret. Min kæreste måler 191 cm. og jeg måler 175 cm. så det er vel meget naturligt, at hun har den størrelse hun har, eller er det bare mig?
Håber jeg har gjort mig forståeligt, det blev jo til en del bekymringer fra min side ;0))
Med venlig hilsen
Tanja