Brev:
Søvn, mælk, mad og rejse
1. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Søvn, mælk, mad og rejse
Hej Helen,
Vores soen har altid sovet nogenlunde godt, men vaagner meget tidligt. De foerste 6 maaneder ammede jeg stadigvaek 1-2 gange om natten, men holdt op med det efter 6 maaneder (han bliver et aar naeste uge). Han blev ved med at vaagne cirka 1 gang om natten, men faldt i soev i loebet af et par minutter igen, ved at blive vugget i vores arme, og vi kunne ogsaa selv falde i soevn hurtigt igen.
Han begyndte at ”sove igennem”, det vil sige til cirka kl. 5-6 om morgenen, da han var cirka 8-9 maaneder gammel, og det var en stor lettelse for mig og min mand. Vores soens seng staar i vores vaerelse, og han sover i sin egen seng. Selv da jeg ammede ham i vores seng, lagde jeg ham altid over i sin egen seng igen, da vi alle sover bedre paa den maade (vaekker ikke hinanden ved den mindste bevaegelse). I starten faldt han i soevn i vores arme i loebet af faa minutter, men vi har efterhaanden vaennet ham til at falde i soevn af sig selv i sin egen seng.
Vores godnatritual bestaar af bad, laese en historie i stuen, og derefter gaa rundt og ”slukke lys” og sige ”godnat” til forskellige ting i cirka 5 minutter, mens jeg holder ham taet ind til mig. Han er MEGET aktiv og det tager som regel disse 10-20 minutter med laesning, kram og ”slukke lys”, foer han endelig slapper af. Men saa kan jeg/vi som regel ogsaa laegge ham ned i sengen, og han sover i loebet af et minut. Nogle gange protesterer han, og saa tager jeg ham paa armen igen, og laegger derefter ned i sengen igen… Han spiser aftensmad kl. 18, bliver ammet omkring kl. 19-20, og faar nogle gange en flaske kl. 20:30, men er begyndt at afvise denne. (Jeg ammer ham stadigvaek hver morgen, i frokostpausen og om aftenen)
Problemet er at han den sidste maaned er begyndt at vaagne hver nat omrking kl. 3-4 og graede. I starten tog vi ham op og vuggede ham i vores arme, og han blev rolig med det samme. Efter 5 minutter virkede det som om han sov, og vi lagde ham ned i sengen igen (hvilket jo havde fungeret tidligere, da han var 6-7 maaneder), men han begyndte at graede/skrige igen, enten lige med det samme, eller ogsaa 10 minutter senere, og saa maa vi igen baere rundt paa ham.
Efter et par uger besluttede vi os for at proeve ”godnat og sov godt” metoden med at skrige nogle minutter af gangen. Han graed 1.5 time foerste nat, en halv time anden nat, og ”kun” 10-15 min. 3. nat – fjerde nat kun et par minutter, og saa faldt han selv i soev igen uden at blive baaret rundt.
Problemet var bare at baade min mand og jeg maatte rykke ud af vores sovevaerelse, da vi ikke kunne holde til at han laa lige ved siden af os og skreg i 1,5 time… Saa derefter opgav vi denne metode igen. I starten havde jeg indtrykket af at vores lille soen havde mareridt og havde brug for tryghed. Men jeg aner faktisk ikke hvorfor han vaagner én gang hver nat (isaer da han jo sov igennem foer): toerst, sult, tryghedsbehov, mareridt, eller VANE?
De sidste par uger har vi proevet alle mulige methoder: Vugge ham i soevn igen mens vi gaar rundt i vaerelset, sidde i stolen og kramme ham taet ind til os, holde hans haand og ae ham blidt, synge, snakke, vaere stille, tage ham med over i sengen hos os, give ham vand, give ham maelk paa flaske, jeg er saagar begyndt at amme ham i sengen igen (hvilket jeg ikke er saa glad for)…Selv naar vi tager ham paa armen og vugger ham, tager det ham meget lang tid at falde i soevn igen, og han vaagner lige saa snart vi laegger ham ned i sengen igen.
Det resulterer i at vi begge er vaagne 20-30 minutter midt om natten. Det eneste som virker er amning – eller en flaske maelk – men jeg synes det virker lidt forkert at han skal ”spise midt om natten” naar han er naesten et aar – og man siger jo at det hverken er godt for taender eller soevnrytme – at de ikke har ”brug” for det eller at det er en vane…Han kommer som regel i seng kl. 21 (er simplethen ikke traet foer!) og staar rigtigt op kl. 6:30 eller 7:00. Sover 1,25 time om morgenen (10-11) og 1 time om eftermiddagen (15-16)
Som sagt, jeg ved ikke hvorfor han pludselig er begyndt at vaagne midt om natten igen – og jeg ved ikke hvad vi skal goere for at faa ham til at sove igennem. Jeg ved bare at vi helst vil vaere vaagne saa LIDT som muligt, og faa ham til at sove igen saa HURTIGT som muligt, men helst uden at give maelk/amme…. (selv om min mand mener, at det skal vi bare goere, hvis det kan berolige ham…). Jeg har ogsaa laest ”Sov igennem – uden graad”, men disse metoder hjaelper heller ikke.
Har du nogle tips?
Mad og maelk:
Jeg vil bare endnu engang tjekke om vi foelger den rigtige madplan (da jeg jo hverken har moedregrupper eller sundhedsplejersker her hvor jeg bor!):
6:30 amning
8:00 havregroed og frugtmos, vand
10:00 flaske maelk (150 ml)
1 time 20 min middagssoevn
12:00 frokost: varm mad (madpyramiden) og frugtmos, vand
13:00 amning
15:00 flaske maelk (150 ml)
15-16 (cirka): eftermiddagslur
16:00 frugt og vand
18:00 aftensmad: kartoffel eller pasta, groentsagsmos og frugt, vand
19:00 amme
20:30 (nogle gange en halv flaske 50-100 ml)
Faar han for meget/for lidt mad? Faar han tilstraekkeligt med maelk? (jeg aner ikke hvor mange mililiter han faar gennem amning, jeg ammer cirka 10 minutter hver gang, og der er rigeligt maelk i mit ene bryst).
Er det OK at vi ikke giver saa meget broed?
Vi moser stadigvaek en del af maden, men han er begyndt at spise med ske, og kan selv gnave af aeble eller kiks. Er det OK stadigvaek at mose maden? Han har 8 taender….
Endeligt har jeg et spoergsmaal om rejser:
Jeg har rejst en del med ham: Sydafrika (da han var 6 maaneder), badeferie i Kenya (8 maaneder), og for nylig i Zambia (11 maaneder). Han klarer flyveturen flot, graeder ikke, og lader til at have det maegtigt sjovt i loebet af dagen. Men om natten vaagner han op til 4-5 gange, OG han bliver stort set ALTID forkoelet (hvilket saa goer at han sover endnu daarligere), til trods for at vi kommer fra koldere klima (20-25 grader) til vaermere klima (25-30 grader), naar vi rejser.
Hvordan kan det vaere at han vaagner saa mange gange i loebet af natten? Anden seng, for mange indtryk om dagen? Hvad kan vi goere for at han sover bedre? Vi forsoeger at fastholde samme spisetider og godnat-ritualer, selv naar vi rejser…Hvad kan man goere for at undgaa denne konstante forkoelelse, snot og feber, naar vi rejser? Jeg er begyndt at miste modet lidt mht. rejser, men elsker at rejse, og er ogsaa noedt til det i forbindelse med mit arbejde. Vi har ALTID hans nanny med, som leger med ham i loebet af dagen, hvis jeg skal arbejde.
PS: Han tog sine foerste skridt i slutningen af 9. maaned og begyndte at gaa stabilt i 10. maaned. Nu droener han rundt i huset og haven og elsker at bevaege sig. Han er UTROLIGT aktiv. Han sover godt om dagen, mens vi begge er paa arbejde.
Haaber du kan hitte rede i min lange og maaske lidt indviklede forklaring!
Venlig hilsen
Camilla i Rwanda