Afvænning af mme, eftermiddagslur og aftensmad

9. december 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Afvænning af mme, eftermiddagslur og aftensmad

Kære Helen

I dag har vi fejret vores datters ét års fødselsdag med venner og familie og kan slet ikke tro at det allerede er et år siden at hun kom til verden. Og samtidig føles det som om hun har været her altid...

Jeg har nogle spørgsmål relateret til hendes alder. Jeg kan forstå at det er ved denne tid at man bør vænne barnet fra at få modermælkserstatning. Jeg ammede til hun var 9½ mdr gammel og i starten ville hun faktisk slet ikke rigtig tage flaskerne, men så blev hun rigtig glad for dem og de hjalp til at hun kom ind i mere rytme, især om natten. Vi har så for et par uger siden fået afskaffet flaskerne om dagen uden at det var noget større problem. Hun spiser generelt godt og er glad for vand fra sin kop med tud + lidt sødmælk fra kop (dog ikke altid hun vil, og tager ikke så meget). Men natflaskerne (ca. 120 ml vælling lavet m MME ved midnatstid og ca 60 ml MME mellem 4 og 6 om morgenen) synes at være rigtig svære at komme af med.

Vi har prøvet at fylde lidt mindre i for hver nat, men det har bare betydet at vi har en grædende og sulten lille pige midt om natten. Vi prøver at tilbyde hende vand, men det vil hun ikke have. Der var en anden mor der anbefalede bare at give almindelig sødmælk i flaskerne i stedet. Men jeg er jo også lidt bekymret for hendes tænder, og det ville ...

Annonce

... jo også være utrolig dejligt snart at slippe for at skulle op om natten for at give flaske. Så jeg håber du har nogle gode råd til hvordan vi kommer videre?

Jeg ved godt at hendes indtag om natten nok har meget at gøre med hvor meget hun får om aftenen. Men det er lidt det andet problem: at hun til aftensmaden ikke rigtig har så stor en appetit og heller ikke tålmodighed. Det er som om hun er uoplagt når hun vågner fra sin eftermiddagslur - ofte græder hun meget ved opvågningen, som om hun helst ville blive ved at sove, men alligevel ikke rigtig kan. Det kan være både efter 45 min eller 1½ time.

Vi prøver at give hende lidt forskellige grøntsager at spise på i sin stol mens vi bliver færdige med aftensmaden, så får hun lidt af det samme som vi spiser, men ikke samme mængde som til frokost. Når hun har leget lidt, fået sit bad og er kommet i nattøj har jeg prøvet at give hende lidt most banan og mælk af kop og det er hun (hvis hun ikke er blevet alt for træt) også glad nok for. Men jeg føler alligevel at hun ikke bliver fyldt ordentligt op til natten - men vi kan jo ikke rigtig tvinge hende til at spise, når hun ikke vil...

Jeg håber du har lidt gode råd til disse aften og natteaktiviteter som kan hjælpe vores datter.

Mange venlige hilsener og tak for dine altid meget brugbare ideer.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor