Afføring har ændret mønster og konsistens

9. oktober 2006

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Afføring har ændret mønster og konsistens

Hej Helen,

Først og fremmest tak for dit lange og fyldestgørende svar på vores spørgsmål omkring amning og mælkebehov til vores 6 uger gamle datter. Hun er nu en væsentlig mere tilfreds pige... så mangler vi bare at slippe af med kolikken!

Når det så er sagt sidder vi stadig tilbage med en masse spørgsmål om al muligt forskelligt, og er kommet frem til, at det nok er smartest at stille dem hver for sig.

Henover weekenden har vores datters afføringsmønster og afføringens konsistens ændret sig mærkbart. Siden hun blev født har vi ikke haft en eneste ble uden afføring i, ligesom hun ofte også har overskidt hele puslepladsen ved skiftning.
Siden fredag har vi måske haft 1-2 lortebleer om dagen. Denne overgang fra 8-10 til 1-2 lortebleer kom fra den ene dag til den anden. Er det normalt eller er det noget vi skal bekymre os om? Hvor bleerne før var "helt ødelagt" af afføring, er der nu kun klatter på størrelse med et par 5-kroner!

Desuden har afføringen også ændret konsistens. Hun har siden fødslen haft meget tynde afføringer - nærmest gult vand med ...

Annonce

... ufordøjede mælkerester i. Afføringerne er stadig karrygule, men nu mere tykke i det, og mystisk nok skummende!
Med skummende mener vi, at afføringen har samme konsistens som tykt skum. Fuld af småbitte luftbobler ligesom når man tager shampoo og klemmer gennem en svamp!!!

Natten til mandag (ved kl. 2 amningen) virkede det som om, hun havde noget i maven, hun ikke kunne komme af med. Derfor brugte vi lang tid på puslepladsen på at "cykle" med benene og pludselig væltede det ud med dette tyktflydende skummede afføring. Det kom i rigelige mængder af 4 omgange. Vi så også denne skummende afføring lørdag, dog ikke i så store mængder.
Det skal siges, at hun døjer rigtig rigtig meget med luft i maven, prutter meget og kæmper ofte så meget med prutterne at hun vågner.

Hvorfor er afføringen pludselig blevet skummende?

Vi er i fredags begyndt med zoneterapi i kampen mod kolikken og hun har fået een behandling. Kan det have haft indflydelse på hendes ændrede afføringsmønster? Og kan det tænkes hun er ved at "rense ud"?

Kærlig hilsen
Lærkes far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.