Brev:
Afføring har ændret mønster og konsistens
9. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Afføring har ændret mønster og konsistens
Hej Helen,
Først og fremmest tak for dit lange og fyldestgørende svar på vores spørgsmål omkring amning og mælkebehov til vores 6 uger gamle datter. Hun er nu en væsentlig mere tilfreds pige... så mangler vi bare at slippe af med kolikken!
Når det så er sagt sidder vi stadig tilbage med en masse spørgsmål om al muligt forskelligt, og er kommet frem til, at det nok er smartest at stille dem hver for sig.
Henover weekenden har vores datters afføringsmønster og afføringens konsistens ændret sig mærkbart. Siden hun blev født har vi ikke haft en eneste ble uden afføring i, ligesom hun ofte også har overskidt hele puslepladsen ved skiftning.
Siden fredag har vi måske haft 1-2 lortebleer om dagen. Denne overgang fra 8-10 til 1-2 lortebleer kom fra den ene dag til den anden. Er det normalt eller er det noget vi skal bekymre os om? Hvor bleerne før var "helt ødelagt" af afføring, er der nu kun klatter på størrelse med et par 5-kroner!
Desuden har afføringen også ændret konsistens. Hun har siden fødslen haft meget tynde afføringer - nærmest gult vand med ufordøjede mælkerester i. Afføringerne er stadig karrygule, men nu mere tykke i det, og mystisk nok skummende!
Med skummende mener vi, at afføringen har samme konsistens som tykt skum. Fuld af småbitte luftbobler ligesom når man tager shampoo og klemmer gennem en svamp!!!
Natten til mandag (ved kl. 2 amningen) virkede det som om, hun havde noget i maven, hun ikke kunne komme af med. Derfor brugte vi lang tid på puslepladsen på at "cykle" med benene og pludselig væltede det ud med dette tyktflydende skummede afføring. Det kom i rigelige mængder af 4 omgange. Vi så også denne skummende afføring lørdag, dog ikke i så store mængder.
Det skal siges, at hun døjer rigtig rigtig meget med luft i maven, prutter meget og kæmper ofte så meget med prutterne at hun vågner.
Hvorfor er afføringen pludselig blevet skummende?
Vi er i fredags begyndt med zoneterapi i kampen mod kolikken og hun har fået een behandling. Kan det have haft indflydelse på hendes ændrede afføringsmønster? Og kan det tænkes hun er ved at "rense ud"?
Kærlig hilsen
Lærkes far og mor