Brev:
Vedr. søvn, afføring og tænder?
26. juli 2023
Alder:
11 mdr.
Vedr. søvn, afføring og tænder?
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med et nyt spørgsmål. Denne gang handler det ikke om rytme, for den har vi heldigvis helt styr på. Min datter sover nu (efter eget valg) kun én lur om dagen, og vores rytme er heldigvis ret stabil.
Til gengæld er der de sidste uger sket en ændring i hendes afførings- og søvnmønster.
Hendes rytme er lige nu sådan, at hun oftest vågner et sted mellem 6 og 7 om morgenen og sover sin ene lur ved 11-tiden. Den varer mellem 1,5 og 2 timer, og så kommer hun i seng kl. 19/20.
Nætterne er desværre blevet lidt noget rod. Hun vågner flere gange og græder højt (hvilket hun ikke har gjort i maaaange måneder) og er meget svær at få videre i søvnen, selvom hun ret åbenlyst gerne vil og er mega træt.
Vi havde ellers fået hendes afvænnet vuggeri, men den sidste tid har hun haft behov for det igen, og har brug for at være i favn, og det er dermed sådan vi får hende til at falde i søvn om aftenen. Det er også den eneste måde, vi kan få hende til at falde i søvn igen om natten, hvilket er okay, men det tager rigtig lang tid.
Det er sket flere gange, at hun har opvågning kl. 5 og har her meget svært ved at overgive sig til søvnen igen. Hun falder relativt hurtigt i søvn i favnen, men vågner og græder så snart, vi lægger hende igen.
Jeg mistænker lidt, at hendes lidt skæve søvn kan skyldes tænder/ondt i maven. Hun har pt. fået sine fire første tænder, og jeg ved jo derfor, at de kan være på vej. Hendes afføring har den sidste tid ændret sig meget fra at være ret hård til nu at være ret tynd.
Vi er opstartet d-dråber (fast) igen efter en pause, fordi hun fik så meget forstoppelse af det. Vi bruger dråber med mælkesyrebakterier netop for at skåne maven, men kan det være dem, der nu har den modsatte effekt for hende? Eller kan det også være pga. tænder?
Når hun vågner om natten prutter hun meget og der lugter tit ret råddent derinde, uden at hun har lavet noget. Det har hun tilgengæld ofte om morgenen, når hun vågner rigtigt. Og så vidt jeg ved, så arbejder tarmene også mest sidst på natten, og kan det så være grunden til, at det altid er her, hun vågner?
Beklager det lidt rodede spørgsmål, men jeg er selvsagt lidt bekymret over hendes ændrede adfærd og mønster, da det er tydeligt for mig, at der er "noget galt".
Håber du kan hjælpe mig.