Mellemørebetændelse, søvn og kost

14. juli 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mellemørebetændelse, søvn og kost

Først og fremmest, tak for for en rigtig god side. Jeg bruger den flittigt og finder ofte svar på mine spørgsmål.
Denne gang har jeg dog brug for råd.

Vi har en dejlig datter på 8 måneder.

Det har altid været svært at få hende til at sove. Hun græd når hun kom ned i sengen og var lang tid om at falde til ro. Vi sad og nussede hende på ryggen og sang for hende til hun sov.

For ca. 4 uger siden blev hun for første gang forkølet. Hun havde ikke feber, næsen løb bare og hun var en smule pylret.
Efterfølgende blev hun helt umulig at få til at sove. Hun skreg og skreg indtil vi tog hende op. Og hun vågnede også og skreg om natten. Jeg gik til lægen med hende og fik tjekket ørerne. Hun havde væske i melleøret på det ene øre.

Ørelægen anbefalede at hun får lagt dræn. Men han vil først gøre det til august, da det ikke er akut. Hendes hørelse er ikke påvirket og hun er ikke i overhængende fare for at få mellemørebetændelse, sagde han.

Jeg synes dog at det er lang tid at vente når hun er så påvirket om natten.

Hun fik zoneterapi igår. Det har ikke umiddelbart haft nogen effekt, men hun skal have ca. 4 behandlinger ialt.

Når hun skal sove om aftenen bliver hun ammet i søvn. Jeg har simpelthen ikke hjerte til at lægge hende vågen ned i sengen når det tydeligvis er så ubehageligt for hende.

Hun falder rimelig nemt i søvn hos mig omkring klokken 20 og jeg bærer hende så ind i sin seng. Derefter sover hun ca. 30 minutter og så vågner hun og græder. Så er hun lysvågen og skiftevis griner og græder og tager sig til ørerne. Hun er så træt så træt, men hun vil bare ikke sove!

Somregel er hun vågen indtil omkring midnat. Så sover hun i sengen ...

Annonce

... mellem min mand og jeg. I løbet af natten vågner hun mange gange og græder i søvne.

Hun ligger helt tæt op ad mig, da det er den eneste måde hun finder ro på. Hun bliver ammet flere gange i løbet af natten.

95 % af tiden er hun glad, livlig og nysgerrig. Hun begyndte at kravle sidste uge og hun har krudt i numsen!:-)

Hun er ikke nogen stor spiser. Det er svært for os at få hende til at spise ret meget. Nogle dage er det sværere end andre. Hun har det med at spise 5-6 skefulde/bidder og så vender hun hovedet væk. Og så er der bare ikke noget at gøre! Andre dage spiser hun en stor portion grød på ingen tid.

Dette er hvad hun får tilbudt i løbet af dagen.

Morgen: Havregrød, evt. en bolle med ost. Mælk at drikke.
Formiddag: A38 med frugtstykker eller revet rugbrød, vand at drikke.
Frokost: Fuldkornsgrød, frugtmos til dessert. Mælk at drikke.
Eftermiddag: En bolle med ost, frugt, vand at drikke.
Aften: kartoffelmos med forskellige grøntsager, gerne moste ærter. Frugtmos/sveskemos til dessert. Mælk at drikke.
Til natten: 150-200ml vælling, ammetår.

Men som sagt er det ofte ikke ret meget hun får i sig! Hun vejer 10,6 kilo og er 77cm lang. Da hun var 5½ måned vejede hun 9,6 og var 73 lang. Er det for lidt hun har taget på?

Jeg er så meget i tvivl om hvad vi skal gøre. Skal hun have lov selv at bestemme sin søvnrytme om natten pga. ørerne?
Det påvirker hende jo også om dagen. Hun er træt fordi hun ikke får en ordentligt nattesøvn. Hun sover 2-3 gange om dagen i 45 minutter ad gangen, nogengange mindre. Mere kan jeg ikke få hende til at sove.

Jeg håber at der kan findes hoved og hale i mit spørgsmål!

Med venlig hilsen
En fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig