Pædagogerne blander sig og lidt om mad

11. januar 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Pædagogerne blander sig og lidt om mad

Hej Helen

Lige et par spørgsmål vedrørende vuggestuen. Overordnet set går det fint med Zacharias i vuggestuen, omend han er meget ked af det lige når vi siger farvel om morgenen. Det lader dog til at det går hurtigt over, men det er godt nok meget hjerteskærende.

Det er sikkert helt normalt, men jeg undrer mig over og skal i hvert fald lige vænne mig til, at de blander sig så meget i vuggestuen. Først blandede de sig i, at Zacharias fik 2 flasker mme om dagen, som de siger ”skal han da have noget mere fast føde”. Jeg forsøgte, at forklare dem, at han skal have 400 ml mme om dagen for at få jernbehovet dækket, men det var som om de ikke rigtig troede på det jeg sagde.

Og så har de også mange kommentarer til hans madpakke. Zacharias er nok lidt kræsen, så indimellem giver jeg ham ting med i madpakken, som han tidligere har afvist. Er det en forkert måde at gøre det på? Nå, men så skal de altid fokusere på det negative og siger ting som ”det laks han havde med i dag kunne han godt nok ikke lide, har han virkelig spist det derhjemme?!?” og ting i den dur. Og fordi Zacharias er lidt kræsen gør det, det svært at finde på ting at give ham med i madpakken. Han gider ikke længere spise boller og han kan ikke lide ost i nogen afskygninger, så hvad skal jeg så give ham med til at spise om eftermiddagen?

Hidtil har han fået en lille yoghurt og noget frugt med samt en bolle (i håb om han ville spise den), men så skal jeg også høre på pædagogernes kommentarer om, at jeg ”virkelig skal passe på med al den sukker, der er i frugtyoughurt”, suk suk suk. Jeg var egentlig bare glad for, at han overhovedet gad spise youghurt, for han har nemlig ikke kunnet lide det tidligere og jeg vil jo gerne have, at han får noget mælkeprodukt.

Har du nogen idéer til, hvad jeg så kan give ham til eftermiddag? Han kan jo ikke spise rugbrød hele tiden... Og han kan ikke lide youghurt naturel med frugtgrød i... Det har jeg prøvet og det bliver spyttet ud.

En anden ting er, at Zacharias i perioder ikke gider sine rugbrødsmadder og her mener pædagogerne så, at han har regnet ud, at hvis han afviser rugbrødsmadderne, så laver de øllebrød til ham. Jeg ...

Annonce

... sagde så, at så vidt sundhedsplejersken har orienteret mig, så tænker børn i 11-måneders alderen ikke så udspekuleret, at ”hvis jeg nu ikke gider spise rugbrød, så disker de nok op med noget andet”. Men det har jeg måske ikke ret i? Da jeg sagde, hvad jeg havde fået fortalt sagde de bare ”nå, det er absolut ikke vores erfaring, det er helt tydeligt, at Zacharias ved, at vi giver ham øllebrød når han ikke spiser rugbrød”. Hvad siger du til det Helen? Har de ret i det?

Og en sidste ting... Jeg har 2 gange været ude for, at jeg har hentet Zacharias og så har han været alene ude på fællesgangen uden en voksens opsyn. Er det normalt i vuggestuer? Skal der ikke hele tiden være en voksen hos ham, når han ikke er ældre end han er? Det gjorde i hvert fald ondt i hjertet på mig, at se ham der helt alene gå langs væggen. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor længe han bare har stået der helt alene. Stadig nu kan jeg næsten begynde at tude ved tanken.

Når de kan høre jeg kommer gående ned langs gangen og siger hej til min søn, kommer der så hurtigt en pædagog frem fra hvor det nu end er de har været og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor de ikke lige kan tage ham med på armen. Jeg har endnu ikke sagt noget, men synes du det er i orden, at lade et barn i Zacharias’ alder være uden opsyn?

Mine sidste spørgsmål drejer sig om mad. Zacharias er ikke særlig god til at spise mad, der skal tygges godt på før man synker det og det er efterhånden blevet noget besværligt for mig at finde på ting at give ham til aftensmad. En aften lavede jeg fx. nogle kartofler i ovnen og bare det, at de var lidt sprøde i overfladen var nok til, at han spyttede dem ud. Han er heller ikke særlig vild med oksekød, så når jeg laver enten lasagne eller pasta med kødsovs er det meget små mængder han får indenbords.

Til gengæld er han rigtig glad for fisk, især rødspætte og laks er han rigtig glad for og fiskefrikadeller vil han for det meste også gerne spise. Men hvordan kan jeg træne ham til at tygge bedre? Jeg kan jo ikke lave kartofler og sovs og laks hver aften... Har du nogle gode idéer her?

På forhånd tusind tak for svar.

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger