Brev:
Overnatning ude - 22 mdr.
18. oktober 2013
Alder:
22 mdr.
Overnatning ude - 22 mdr.
Kære Helen
Nu er jeg ved at være desperat med endnu et spørgsmål.
Vores søn er nu 1 år og 10 mdr. (fylder 2 år til december). Vi har lidt et "positivt problem". Vi har julen 2012 fået en overnatning på hotel inkl. børnepasning af mine svigerforældre. Og nu skal vi jo så se at få brugt denne julegave, helst inden den kommende jul (selve gavekortet er gyldigt 3 år frem, så det er mere af hensyn til giverne).
Min kæreste vil rigtig gerne afsted på 2 overnatninger, så vi tager afsted fredag eftermiddag og kommer hjem søndag ved middagstid.
Mine bekymringer går på, at vores søn aldrig rigtigt har overnattet "fuldbyrdigt" hos andre før. Han er 2 gange før blevet passet hos svigerforældrene, hvor han er blevet puttet der om natten - den ene gang hentede vi ham ved midnatstid uden at han vågnede, og den anden gang hentede min kæreste ham ved 8-tiden om morgenen. Så han har altså ikke rigtig prøvet at skulle undvære mor og far i ret lang tid endnu. Og det er snart ½ år siden at han sidst blev passet, så det er ikke noget, der sker så tit.
Så jeg er bange for at han skal få en dårlig oplevelse, fordi han nu er gammel nok til at forstå at vi er væk, men stadig ikke gammel nok til at vi kan forberede ham på det eller til at han kan overskue et tidsmæssigt perspektiv.
Min kæreste synes at jeg pylrer/bekymrer mig alt for meget - er jeg helt galt på den, og skal jeg bare roligt aflevere ham og drage afsted?
Det er desværre ved at udvikle sig til konflikt-potentiale, så vi skal snart ha fundet en løsning.
Jeg ku rigtig godt tænke mig at vores søn prøvede at overnatte 1 nat hos svigerforældrene, hvor vi først kommer og henter ham enten inden hans middagslur eller lige efter. Jeg er bare lidt beklemt ved at skulle bede dem om den ekstra babysitning, da de ikke lige er typerne der efterspørger at passe børnebørnene.
Mine svigerforældre er af sammen opfattelse som min kæreste; at jeg er pylret.
Det er jeg måske også?
Det skal lige tilføjes, at vores søn var helt rundt på gulvet i sommers, da vi havde været på ferie 2 uger sydpå. Vi kom hjem lørdag aften, hvor han var faldet i søvn i bilen på vej hjem fra lufthavnen. Søndag havde vi lidt en antiklimaks dag herhjemme, da vi kom fra et lille hyggeligt hotelværelse, til vores giga-store halvtomme, kolde hus. Mandag morgen, hvor min kæreste var taget afsted på arbejde, mens vi sov, stod vores søn op og løb forvirret rundt i huset og kaldte på sin far. Han åbnede sågar vinduet og kaldte på ham ud i haven, mens han smågræd. Det var rigtig synd for ham, at han skulle blive så forvirret. Jeg trøstede ham selvfølgelig efter bedste evne, men det var tydeligt at han havde svært ved at omsætte det store sceneskift fra vores tresoms-symbiose på ferie til at være hjemme og far ikke længere var der sammen med os.
Så det er lidt med den oplevelse i baghovedet at jeg bekymrer mig over at vi skal være væk fra ham.
En anden mulighed er at sige til mine svigerforældre, at vi sætter rigtig meget pris på gaven, men at vi gerne vil vente til foråret med at indløse den.
Vores søn er ellers meget velfungerende både hjemme og i dagplejen. Men udover dagplejen er han ikke vant til at blive passet ret meget, da vi ikke går meget ud/ikke bruger babysitter.
Jeg venter spændt på at høre om dine tanker :o)
Med venlig hilsen
Monica