Brev:
Amning og putning - 1 mdr.
21. september 2007
Alder:
1 mdr.
Amning og putning - 1 mdr.
Hej Helen
Det går godt med vores piger, som nu er 7 uger og begge tager fint på, men jeg har lige et par spørgsmål til dig. Nogle af dem er affødt af de berømte "gode råd", som man får fra venner og familie om alverdens ting... nogle gange fordi man spørger - andre gange bare fordi folk bare er kloge :-)
Om natten spiser pigerne typisk med 3-4 timers mellemrum, men om dagen er det oftere - gerne med 1,5 - 2 timers mellemrum med mindre de sover længere. Jeg skal også indrømme at nogle gange hvis begge skriger i vilden sky, så lægger jeg dem til for at trøste.
Om aftenen bliver de urolige og vil gerne lægges til ofte. Om dagen spiser de typisk i 20 minutter og hopper så af, men nogle gange føler jeg så efter lidt tid at de stadig er sultne og jeg lægger dem så til igen ved samme bryst (Jeg skifter ellers bryst ved hver amning, så de ikke ligger ved det samme).
1) Kan de få for meget mælk, hvis de bliver lagt til ofte?
2) Spiser de, selvom de ikke er sultne, men per refleks når de bliver lagt til?
3) Vores ene pige klynker en del dagen igennem. Kan hun få så meget mælk at hun får ondt i maven? Der er godt "sug" i hende, så jeg tror at hun ofte i en amning når ind til den tykke mælk og ikke kun får den tynde. Hun er dog også altid meget glad når hun ligger på puslebordet og kigger på sin uro, så jeg tror at meget af klynken skyldes at "der skal ske noget".
4) Jeg er blevet foreslået engang imellem at skifte en amning ud med kamillete for bare at slukke tørsen og skåne maven (for mælk). Er det en god idé?
Pigerne er lidt svære at putte om aftenen her for tiden. Vi prøver først med amning eller får dem til at falde til ro på armen og lægger dem så i seng (De sover i hver sin ende af en tremmeseng) med sut og sutteklud. De sutter dog sjældent på sutten på dette tidspunkt, da de ofte sover helt. Det er svært at ramme tidspunktet hvor de kun næsten sover, da de så ikke vil lægges, men begynder at græde. Hvis de vågner og begynder at græde, prøver vi måske med amning igen og ellers i dynen på armen. Hvis den heller ikke går, har jeg et par gange taget en med i seng hvor hun kan falde i søvn ved brystet og sove videre. Det virker rigtigt godt, men jeg kan jo kun gøre det med en :-)
5) Men er det med sengen en god idé eller en dårlig vane?
6) Har du anden input til vores putning?
7) Jeg har lidt svært ved at malke ud, da jeg har hørt at jeg skal gøre det efter amning og da er der ikke så meget at komme efter, fordi begge børn jo lige har spist. Jeg vil gerne købe noget Nutramigen eller Profylac i tilfælde af at jeg skal ud, men hvor får man fat i det?
Det blev en lang mail... glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen
Marlene