Amning og putning - 1 mdr.

21. september 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og putning - 1 mdr.

Hej Helen

Det går godt med vores piger, som nu er 7 uger og begge tager fint på, men jeg har lige et par spørgsmål til dig. Nogle af dem er affødt af de berømte "gode råd", som man får fra venner og familie om alverdens ting... nogle gange fordi man spørger - andre gange bare fordi folk bare er kloge :-)

Om natten spiser pigerne typisk med 3-4 timers mellemrum, men om dagen er det oftere - gerne med 1,5 - 2 timers mellemrum med mindre de sover længere. Jeg skal også indrømme at nogle gange hvis begge skriger i vilden sky, så lægger jeg dem til for at trøste.

Om aftenen bliver de urolige og vil gerne lægges til ofte. Om dagen spiser de typisk i 20 minutter og hopper så af, men nogle gange føler jeg så efter lidt tid at de stadig er sultne og jeg lægger dem så til igen ved samme bryst (Jeg skifter ellers bryst ved hver amning, så de ikke ligger ved det samme).

1) Kan de få for meget mælk, hvis de bliver lagt til ofte?

2) Spiser de, selvom de ikke er sultne, men per refleks når de bliver lagt til?

3) Vores ene pige klynker en del dagen igennem. Kan hun få så meget mælk at hun får ondt i maven? Der er godt "sug" i hende, så jeg tror at hun ofte i en amning når ind til den tykke mælk og ikke kun får den tynde. Hun er dog også altid meget glad når hun ligger på puslebordet og kigger på sin uro, så jeg tror at ...

Annonce

... meget af klynken skyldes at "der skal ske noget".

4) Jeg er blevet foreslået engang imellem at skifte en amning ud med kamillete for bare at slukke tørsen og skåne maven (for mælk). Er det en god idé?

Pigerne er lidt svære at putte om aftenen her for tiden. Vi prøver først med amning eller får dem til at falde til ro på armen og lægger dem så i seng (De sover i hver sin ende af en tremmeseng) med sut og sutteklud. De sutter dog sjældent på sutten på dette tidspunkt, da de ofte sover helt. Det er svært at ramme tidspunktet hvor de kun næsten sover, da de så ikke vil lægges, men begynder at græde. Hvis de vågner og begynder at græde, prøver vi måske med amning igen og ellers i dynen på armen. Hvis den heller ikke går, har jeg et par gange taget en med i seng hvor hun kan falde i søvn ved brystet og sove videre. Det virker rigtigt godt, men jeg kan jo kun gøre det med en :-)

5) Men er det med sengen en god idé eller en dårlig vane?

6) Har du anden input til vores putning?

7) Jeg har lidt svært ved at malke ud, da jeg har hørt at jeg skal gøre det efter amning og da er der ikke så meget at komme efter, fordi begge børn jo lige har spist. Jeg vil gerne købe noget Nutramigen eller Profylac i tilfælde af at jeg skal ud, men hvor får man fat i det?

Det blev en lang mail... glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen

Marlene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin