Brev:
Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde
12. marts 2024
Alder:
8 mdr.
Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde
Kære Helen
Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg starter arbejde og far overtager den sidste del af barslen (de øremærkede 9 uger).
Jeg har delt beskeden op i to, så dette drejer sig om nedtrapning af amning, og mit andet brev vedr natputning.
Min datter er aktuelt 8 mdr., og når far overtager barsel vil hun være 10 mdr.
Vi har haft en lang opstart af skemad grundet tilbagevendende svær obstipation heraf, som nu er under kontrol med Lactulose.
Vores dagsrytme:
06:30-7: tilbydes grød - spiser aktuelt kun 4-6 skefulde. Vand af kop (drikker kun et par mundfulde her).
08.30-9: puttes til første lur (ammes inden putning). Sover 45 min. - 1,5 time.
11-11:30: grøntsagsmos m. kød/frisk eller brød med pålæg. Lidt frugt og vand af kop (et par mundfulde).
12:30-14: puttes i dette tidsrum til dagens anden lur, alt afhængig af hvor længe første lur og vågen har varigt. Ammes inden putning.
Denne lur varer stort set altid kun 45 min. og efter denne lur er hun oftest vågen helt til sengetid.
Hun tilbydes et mellemmåltid i form af smoothie/frugtmos og lidt brød med pålæg/banan pandekage eller lign.
17.30: aftensmad i form af grøntsagsmos m. kød/fisk eller grød hvis hun er utilfreds/ulvetime (grøden er lettere at få i hende end grøntsagsmosen).
18:30-19: puttes til natten, falder (desværre) i søvn med bryst i munden, tømmer begge bryster.
Derudover vågner hun kl. 22 til amning, kl 01-02 og igen morgen 05-06.
Jeg har forsøgt at springe amningen over midt på natten, oftest uden held. Hun bliver ulykkelig og falder ikke til ro, før hun får brystet.
Mit spørgsmål er, hvordan du anbefaler nedtrapning af al den amning for at imødekomme opstart af arbejde og far overtager barsel. (Til info tager min datter ikke flaske - og som skrevet ovenfor, ganske lidt vand/mme af kop).
Jeg arbejder skiftende vagter, oftest 7-15 og 15-23, hvorfor kontinuitet bliver en by i Rusland.
Bedste hilsner,
den stressede mor