Brev:
Maveproblemer om natten
26. september 2023
Alder:
1 mdr.
Maveproblemer om natten
Kære Helen.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig med nogle spørgsmål om vores lille pige på seks uger.
De første par uger af hendes liv trivedes hun meget godt og sov godt både om dagen og om natten. Men den sidste måneds tid har hun døjet med mange maveproblemer, særligt om natten, men nogle gange også om dagen. Hun har haft meget afføring hver dag, men de sidste dage har det været minimalt. Hun prutter utroligt meget, især når vi hjælper hende med det med diverse øvelser. Hun græder meget og klynker, når hun presser eller kommer af med prutterne.
Jeg forsøger at bøvse hende af efter hvert måltid, men ofte bliver hun ked af det, når jeg prøver og kommer ikke af med bøvserne.
Hun har siden i går også gylpet meget, kan det mon hænge sammen med, at hun ikke kan komme af med afføring? Vi giver d-dråber med solsikkeolie i uden mælkesyrebakterier, men har også forsøgt at give med mælkesyrebakterier i. Det endte dog med at hun gylpede utroligt meget, og det havde en kraftig bræklugt, så vi tænkte ikke, at hun kunne tåle det.
I starten af hendes liv kunne hun godt sove stræk om natten på 5-6 timer, men den sidste uge har hun max kunnet sove 3 timer som længste stræk og derefter meget korte stræk i løbet af natten. Hun er desuden meget vågen om aftenen - ofte 3-5 timer - og det kan jeg læse er unormalt for sådan en lille størrelse?
Hun får udelukkende modermælk og spiser godt (tror jeg). Hun kan dog godt blive frustreret ved brystet, særligt om aftenen og natten. Om natten bliver hun kun ammet liggende på siden, og jeg ved ikke, om det kan forværre det? I løbet af dagen prøver jeg at lægge hende til i forskellige stillinger og først at skifte bryst, når hun ikke gider mere/bliver frustreret ved det første. Hun får også sut, når hun bliver ked af det i løbet af dagen.
Håber du måske har nogle andre perspektiver på vores udfordringer.
Bedste hilsner
S