Brev:
Udmattende morgener
26. maj 2022
Alder:
1 mdr.
Udmattende morgener
Kære Helen
Vi har en fantastisk dejlig lille pige på næsten 7 uger med et godt sovehjerte, god appetit og bare et generelt godt humør og stille sind.
Desværre har der den sidste uges tid tegnet sig et lidt uheldigt mønster hvad angår amning og søvn hver morgen og formiddag, som jeg håber, du kan hjælpe med!
Hun er begyndt at sove igennem natten og sover nogle nætter fra sin sidste amning om aftenen omkring kl. 21 helt indtil kl. 2. Derudover plejer hun at vågne omkring kl. 4-5 og bliver ammet igen, dog ret kortvarigt, da hun hurtigt falder i søvn igen.
Desværre vågner hun også ofte omkring kl. 5-6 og er i et lidt underligt humør, hvor hun virker for træt til at spise og for sulten til at sove. Hun virker meget sulten, men kløjes hurtigt og voldsomt i mælken, gylper og falder i søvn, efter at jeg har taget hende op og bøvset hende af. Hun får nok lidt indenbords inden da, men det kan ikke være meget og næppe den fede, gode mælk, for hun vågner gerne igen omkring kl. 7-8, er sulten igen, men har igen svært ved at spise (kløjes, falder hurtigt i søvn).
De fleste gange er jeg stået op og har forsøgt at amme hende nedenunder i stuen igen, denne gang siddende, men også her går det galt. Ligesom i sengen prøver jeg at tage hende op, bøvse hende af og bare berolige hende, inden jeg lægger hende til igen, men hun får vist ikke rigtig spist sig mæt. I morges kom det endda til, at hun græd, hver gang jeg lagde hende til, hvilket var dybt hjerteskærende!
Herefter plejer jeg at opgive, berolige hende og putte hende (i barnevognen eller i slyngevuggen). Her sover hun dog kun 40 min til 1 time og vågner hurtigt, bøvser eller prutter og er sulten igen Så prøver jeg igen at give hende mad og så gentages det hele en gang til med endnu en kort, afbrudt og ofte urolig omgang amning og endnu en kort lur på under en time. Det er mildest talt udmattende og frustrerende!
Først efter frokost falder hun til ro, spiser godt og tager to lange lur, gerne på 3-4 timer. Om aftenen er hun aktiv og spiser godt. Jeg forsøger at amme hende cirka hver 3 time for at få bare en lille form for rytme, men forgæves.
Amningen går generelt fint, dog sluger hun en del luft, og jeg har en meget (!!) kraftig nedløbsrefleks i begge bryster, men især i det ene. Derfor prøver jeg at bøvse hende godt af under måltidet. Om natten ammer jeg hende i sengen liggende, mens jeg om dagen ammer hende siddende. Hun vil ikke tage sut.
Skal jeg give hende mere mad om natten? Er hun slet ikke rigtig sulten hele morgenen og formiddagen? Eller skal jeg holde ud og håbe, at hendes rytme snart ændrer sig?
Jeg håber meget, du kan hjælpe med et par ideer eller gode råd!
Med venlig hilsen
En meget udmattet nybagt mor