Udmattende morgener

26. maj 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Udmattende morgener

Kære Helen

Vi har en fantastisk dejlig lille pige på næsten 7 uger med et godt sovehjerte, god appetit og bare et generelt godt humør og stille sind.

Desværre har der den sidste uges tid tegnet sig et lidt uheldigt mønster hvad angår amning og søvn hver morgen og formiddag, som jeg håber, du kan hjælpe med!

Hun er begyndt at sove igennem natten og sover nogle nætter fra sin sidste amning om aftenen omkring kl. 21 helt indtil kl. 2. Derudover plejer hun at vågne omkring kl. 4-5 og bliver ammet igen, dog ret kortvarigt, da hun hurtigt falder i søvn igen.

Desværre vågner hun også ofte omkring kl. 5-6 og er i et lidt underligt humør, hvor hun virker for træt til at spise og for sulten til at sove. Hun virker meget sulten, men kløjes hurtigt og voldsomt i mælken, gylper og falder i søvn, efter at jeg har taget hende op og bøvset hende af. Hun får nok lidt indenbords inden da, men det kan ikke være meget og næppe den fede, gode mælk, for hun vågner gerne igen omkring kl. 7-8, er sulten igen, men har igen svært ved at spise (kløjes, falder hurtigt i søvn).

De fleste gange er jeg stået op og har forsøgt at amme hende nedenunder i stuen igen, denne gang siddende, men også her går det galt. Ligesom i sengen prøver jeg at tage hende op, bøvse hende af og bare berolige hende, inden jeg lægger hende til igen, men hun får vist ikke rigtig ...

Annonce

... spist sig mæt. I morges kom det endda til, at hun græd, hver gang jeg lagde hende til, hvilket var dybt hjerteskærende!

Herefter plejer jeg at opgive, berolige hende og putte hende (i barnevognen eller i slyngevuggen). Her sover hun dog kun 40 min til 1 time og vågner hurtigt, bøvser eller prutter og er sulten igen Så prøver jeg igen at give hende mad og så gentages det hele en gang til med endnu en kort, afbrudt og ofte urolig omgang amning og endnu en kort lur på under en time. Det er mildest talt udmattende og frustrerende!

Først efter frokost falder hun til ro, spiser godt og tager to lange lur, gerne på 3-4 timer. Om aftenen er hun aktiv og spiser godt. Jeg forsøger at amme hende cirka hver 3 time for at få bare en lille form for rytme, men forgæves.

Amningen går generelt fint, dog sluger hun en del luft, og jeg har en meget (!!) kraftig nedløbsrefleks i begge bryster, men især i det ene. Derfor prøver jeg at bøvse hende godt af under måltidet. Om natten ammer jeg hende i sengen liggende, mens jeg om dagen ammer hende siddende. Hun vil ikke tage sut.

Skal jeg give hende mere mad om natten? Er hun slet ikke rigtig sulten hele morgenen og formiddagen? Eller skal jeg holde ud og håbe, at hendes rytme snart ændrer sig?

Jeg håber meget, du kan hjælpe med et par ideer eller gode råd!

Med venlig hilsen
En meget udmattet nybagt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien