Amning 9 måneder

5. juli 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning 9 måneder

Hej Helen

Min datter er nu blevet lidt over 9 måneder, og vi har nu prøvet 2 nætter på det sidste hvor hun har sovet igennem uden at spise. Den ene nat endda også uden opvågning - den anden nat med én opvågning 3 timer efter hun var puttet, og jeg prøvede derfor at få hende videre i søvnen uden at spise, hvilket lykkedes, og jeg havde en forventning om, at hun så ville vågne et par timer senere som vanligt, men hun vågnede først næste morgen.

Dette har jo så givet mig lyst til at fjerne amningen om natten, da jeg nu har set at hun kan undvære den, og jeg har i forvejen længe ikke har følt, at hun faktisk har brug for den.

Mit spørgsmål er så, om jeg skal flytte amningen et andet sted hen på døgnet? Og i så fald hvor?

Vores dagsplan ser nu således ud (+- 1 time)

06.00 - vågner
07.00 - morgenmad (havregrød blandet med smør og en ske mme og 1/2 banan) vand af kop
08.30 - mellemmåltid (halv bolle med smør og ost, frugt i hånden eller frugtmos)
9.00 - puttes til lur
11.00 - frokost (rugbrød med smørbart pålæg, blandet grøntsager, ...

Annonce

... ostehaps, kød eller fisk af en art, mos med mme og olie (det er efterhånden begrænset hvor meget hun vil spise af det) evt. lidt frugt, evt. rester fra aftensmaden)
13.00 - ammes og puttes til lur
15.00 - mellemmåltid (samme som tidligere)
17.30 - aftensmad (vores mad + mos med mme og olie, som hun sjælendt vil ha, og derudover så forskellige grøntsager, måske lidt frugt, måske noget brød osv..)
18.30 - aftengrød (ofte havregrød) hun spiser ikke mere end et par skeer - nogle gange tilbyder jeg en flaske mme hvor hun måske drikker 60 ml.
19.00 - ammes og puttes til nat

Dette er en typisk dag. Det vil sige, at jeg ammer 2 gange i døgnet hvis natten fjernes, grød/mos med mme 3 gange i døgnet og nogle gange en aftenflaske.

Som nævnt er det efterhånden sjælendt at hun gider at spise mos med mme, og hun spiser faktisk også mere havregrød når jeg ikke kommer mme i.

Hvordan ved jeg at hun får nok Modermælk i løbet af dagen? Er det ok at nøjes med 2 amninger? Og hvornår er det ok at droppe mosen til frokost og aftensmad?

Venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder