Brev:
Bryst som trøst - Del 2
15. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Bryst som trøst - Del 2
Hej Helen,
Tak for dit svar - og for dit forslag til en fornuftig dagsrytme for min datter og jeg. Da jeg læste dine tips og fif, gik det op for mig, at jeg vist ikke har været helt god nok til at forklare problemstillingen.
Jeg har egentlig nemt ved at putte min datter om aftenen. Hun bliver ammet godt (fra begge bryster), dernæst lægger jeg hende i hendes egen nest/sengeformindsker ved siden af mig i dobbeltsengen, måske synger jeg lidt, aer hendes mave eller holder hende lidt i hånden, og så falder hun faktisk selv i søvn her - uden større besvær. Nogle gange er jeg også gået, og så lykkedes det hende ofte at falde til ro og falde i søvn på egen hånd helt uden gråd.
Jeg tror således, hun allerede forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Problemet opstår om natten, hvor hun vågner hver eller hveranden time og virker ked af det. Hun sparker dynen af og ligger som regel og "møffer" rundt uden at finde hvile, og efter ganske kort tid begynder hun at smågræde og klynke. Her hjælper det ikke, at jeg aer, synger eller holder hende i hånden. Det eneste, der får hende til at falde til ro, er mit bryst. Hvordan får vi brudt den dumme vane? Normalt er hun rigtig glad for sin sut og bruger den flittigt, men pludselig er den ikke "nok" for hende om natten.
Jeg tror ikke, det handler om en reelt sult, idet hun falder i søvn, nærmest så snart hun får lov at sutte bare lidt. Vi sover ca. 50 cm fra hinanden, og jeg ved ikke, om hun kan dufte min mælk?
Vi er kommet godt igang med grød, og efter en uge med små smagsprøver, spiser hun nu lystigt næsten 0,5 dl grød en-to gange om dagen (som regel formiddag og eftermiddag, da vi nogle gange er på farten ved middagstid). Maven følger rigtig fint med, synes jeg. Hun bliver fortsat ammet 6-7 gange i løbet af hele dagen + en masse sjat-amning om natten. Det er sidstnævnte, jeg gerne vil have udryddet, kan du nok forstå.
Jeg håber, ovenstående måske giver et mere klart billede af situationen, Helen. Jeg glæder mig (som altid) til at høre, hvilke tanker du gør dig.
Bedste hilsner
Den trætte mor