At amme fuldt ud - 1 mdr.

12. juni 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

At amme fuldt ud - 1 mdr.

Hej Helen

Jeg har netop læst din bog om amning men har stadig nogle spørgsmål, idet jeg både ammer og giver mme. Jeg vil dog gerne amme fuldt ud og har brug for råd til, hvordan jeg kommer til det.

Vores datter er nu 4 uger og 2 dage og har fra start suttet godt og gerne ville have bryst, hvilket hun fik 2 timer efter fødslen. Hun har et stort suttebehov og har derfor også fået sut allerede efter et par dage.

Da vi kom hjem fra hospitalet havde hun tabt 7% af sin kropsvægt men tog hurtigt på igen og allerede 7 dage efter fødslen var hun over sin fødselsvægt. Hun har hele tiden helst ville ligge i arm og sove og i en periode kunne vi slet ikke lægge hende fra os. Hverken i lift eller vugge. Ikke engang i et par minutter, så blev hun helt ulykkelig.

Pludselig var hun for træt til at spise nok, og når hun ikke spiste nok, sov hun heller ikke så tungt og længe, som hun skulle, fordi hun vågnede og var sulten. Så vi kom ind i en dårlig rytme, hvor hun ikke tog nok på, hvorfor vores SP til sidst rådede os til at give hende mme, så hun kunne få sovet. Bare i en periode, så hun kunne få boostet vægten. Derfor ammer jeg hende fra begge bryster og så får hun mellem 30 og 60 ml mme efterfølgende. Det medførte, at hun tog 260 g på på bare 4 dage og nu sover i sin lift eller vugge uden de større problemer og vægten stiger fint. Om natten ammer jeg hende kun - der får hun altså ikke mme.

Jeg vil nu gerne forsøge at amme hende fuldt, men er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre og få nok mælk til hende. Især mit ...

Annonce

... højre bryst synes ikke rigtig at have så meget mælk, så jeg har forsøgt med at pumpe ud på højre, når hun havde spist. Som jeg kan forstå, er det dog hyppigheden og ikke længden af amningen, så derfor har jeg ikke pumpet ud de sidste dage, men forsøger at lægge hende til så ofte som muligt. Ofte går der dog 3 timer eller 3½ time mellem måltider fra hun sidst begyndte sit måltid (synes hurtigt tiden går når hun både skal spise fra begge bryster, pusles (ofte flere gange) og bøvses og så også gerne sove ihverfald 2 timer).

Hun bliver hurtigt utålmodig ved brystet - ved højre bryst tager det nærmest præcis 5 min før hun begynder at brokke sig og virkelig hive i brystet. Heldigvis er mine bryster nu helet efter vi har fået hjælp til sutteteknik og jeg har brugt Lansinoh. Jeg lader hende ligge ved brystet selvom hun er urolig, da jeg kan se mælk i mundvigen på hende og forsøger at berolige hende. På et tidspunkt kan brystet dog ikke holde til mere og så tager jeg hende fra. Det venstre bryst ligger hun ved i alt mellem 8-20 min. Der er hun ikke altid urolig og da først efter længere tid. Jeg har fået at vide, at hun maksimalt må ligge og spise i 30 min. da hun ellers bruger for meget energi på at spise. Tidligere kunne hun godt ligge i op til sammenlagt 1 time og spise.

Jeg håber, at du på baggrund af ovenstående kan hjælpe mig videre, så jeg får boostet mælkeproduktionen og kan amme hende fuldt samtidig med at hun får nok søvn.

På forhånd tak og tak for en god brevkasse og gode bøger :)

Bedste hilsner fra
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder