Mad om natten

9. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mad om natten

Kære Helen

Tak for dit svar med forslag til mad-rytme - det er jeg rigtig glad for og min datter spiser nu lidt bedre til de 4 hovedmåltider, men frugtmåltidet om formiddagen bliver ofte sprunget over eller lægges først inden 2. lur.

Mit problem er at jeg meget gerne vil undgå at amme hende midt om natten (som du også opfordrer til) men hun bliver ved med at vågne hver 3-4 time hele natten, som hun har gjort de sidste par måneder, og det kan være meget svært at få hende til at sove igen uden amning. Som et eksempel vil jeg nævne i nat hvor hun blev ammet kl 19.30 og puttet kl 20 efter at have været vågen siden kl 16 og have spist ca 1 dl ved alle 4 måltider. Kl 24 vågnede hun og var ikke til at få til at sove videre med sut så da blev hun ammet, men så vågnede hun alligevel kl 3 og var umulig at få til at sove videre ved hjælp af sut, vuggen i arme osv. Hun lå og snakkede i en time og blev så til sidst ked af det og så kunne jeg endelig vugge hende i søvn. Så vågnede ...

Annonce

... hun kl 5 og fik mad og vi stod op kl 7.

Andre nætter går det nemt med at strække det første måltid til kl 2 eller 3 og så sover hun enten til kl 5 og bliver ammet eller sover helt igennem til 6 eller 7 hvorefter jeg laver grød som hun dog meget sjældent vil spise når der er gået så lang tid siden sidste amning.. (Det virker som om at hun helst skal ammes om morgenen og så have havregrøn 1 1/2 - 2 timer efter - er det normalt?).

Jeg er ved at prøve at droppe hendes 3. lur for at hun skal være træt nok om natten men det virker ikke til at have betydning. Jeg har også forsøgt at amme hende kl 16 efter eftermiddagsgrøden men så går det helt tydeligt ud over appetitten til aftensmaden. Jeg har overvejet om et måltid lige inden sengetid kunne hjælpe men ved ikke om jeg kan nå det mellem aftensmad og godnat-amning.

Har du et forslag til hvad jeg kan gøre for at undgå at skulle op hver 3-4 time om natten og kæmpe med at få hende til at sove videre?

Med venlig hilsen
Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor