Brev:
Mad om natten
9. april 2013
Alder:
7 mdr.
Mad om natten
Kære Helen
Tak for dit svar med forslag til mad-rytme - det er jeg rigtig glad for og min datter spiser nu lidt bedre til de 4 hovedmåltider, men frugtmåltidet om formiddagen bliver ofte sprunget over eller lægges først inden 2. lur.
Mit problem er at jeg meget gerne vil undgå at amme hende midt om natten (som du også opfordrer til) men hun bliver ved med at vågne hver 3-4 time hele natten, som hun har gjort de sidste par måneder, og det kan være meget svært at få hende til at sove igen uden amning. Som et eksempel vil jeg nævne i nat hvor hun blev ammet kl 19.30 og puttet kl 20 efter at have været vågen siden kl 16 og have spist ca 1 dl ved alle 4 måltider. Kl 24 vågnede hun og var ikke til at få til at sove videre med sut så da blev hun ammet, men så vågnede hun alligevel kl 3 og var umulig at få til at sove videre ved hjælp af sut, vuggen i arme osv. Hun lå og snakkede i en time og blev så til sidst ked af det og så kunne jeg endelig vugge hende i søvn. Så vågnede hun kl 5 og fik mad og vi stod op kl 7.
Andre nætter går det nemt med at strække det første måltid til kl 2 eller 3 og så sover hun enten til kl 5 og bliver ammet eller sover helt igennem til 6 eller 7 hvorefter jeg laver grød som hun dog meget sjældent vil spise når der er gået så lang tid siden sidste amning.. (Det virker som om at hun helst skal ammes om morgenen og så have havregrøn 1 1/2 - 2 timer efter - er det normalt?).
Jeg er ved at prøve at droppe hendes 3. lur for at hun skal være træt nok om natten men det virker ikke til at have betydning. Jeg har også forsøgt at amme hende kl 16 efter eftermiddagsgrøden men så går det helt tydeligt ud over appetitten til aftensmaden. Jeg har overvejet om et måltid lige inden sengetid kunne hjælpe men ved ikke om jeg kan nå det mellem aftensmad og godnat-amning.
Har du et forslag til hvad jeg kan gøre for at undgå at skulle op hver 3-4 time om natten og kæmpe med at få hende til at sove videre?
Med venlig hilsen
Maja