Stoppe amning om natten

9. august 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Stoppe amning om natten

Hej Helen :)

Jeg er en lykkelig mor til tre dejlige børn på 7 og 5 år og William på 10 mdr.
William er som sendt fra himlen. Han var ikke planlagt og kom til verden i en turbulent tid i mit liv. Jeg har fået konstateret kronisk PTSD efter et røveri på mit arbejde og kæmper med mange ting i min dagligdag. Yderligere mistede jeg min elskede far i juni 2011, William blev født oktober 2011.

Derfor har jeg knyttet mig meget til William - han har i den grad hjulpet mig med at få det bedre. Han har derfor også knyttet sig meget til mig, hvilket jo er meget naturligt :-)
Jeg er meget følsom og nyder virkelig at William og jeg er så tætte og at han stadigvæk vil ammes.
Hans søskende sagde selv fra da de var 6 mdr så jeg nyder i den grad at William stadigvæk gerne vil ammes.

Jeg ammer ikke om dagen mere, har ikke gjort det i ca 1. måned. Jeg ammer inden William skal i seng ml. 20.00-21.00. Han har ingen problemer med at slippe mig efter han har spist og kan selv falde i søvn i sin seng. De fleste aftener dog med en del brok. Han kom i egen seng (tremmeseng) for 1 måned siden. Har ligget i en seng i direkte forbindelse med min siden fødslen, så vi har i al hans tid ligget ved siden af hinanden og puttet sammen. De fleste aftener vil han ligge hos far inde i stuen og jeg kan først ligge ham ind i sengen når han er faldet i søvn i fars arme. Han har meget svært ved at falde i søvn uden at være i sin fars arme eller når han falder i søvn ved mig når han ammes. Så der er oftest en del uro omkring sengetid hvis vi ikke lader ham vær hos os bestil han falder i søvn :(

Ved 1-tiden om natten vågner William og vil have bryst og græder rigtig meget hvis han ikke får det. Jeg må ærligt indrømme at jeg gerne vil skippe dette måltid, da jeg har behov for at få min søvn. Jeg har svært ved at sove efter natamningen og det påvirker meget mit humør den følgende dag. William får hos mig om morgenen igen ved 6-7 tiden.

Derfor har jeg nu i 14 dage givet ham vand ved 1-tiden i ...

Annonce

... stedet bryst men han bliver rigtig gal på mig. Han kravler ned mod mit bryst og vil ikke acceptere at jeg holder ham væk. Vi kæmper med hinanden i 1 - 2 timer hvor jeg prøver at ligge ham ved mig i sengen, går rundt med ham svøbt i mine arme eller ligger ham ned i sin seng og nusser ham.
Vi har også prøvet at min mand tager over men så går William helt amok :(
Det ender til sidst med at han falder i søvn i mine arme i sengen hos mig. Det er selvfølgelig også hyggeligt, men er bange for at dette bliver til en vane som bliver svær at knække igen.
Det skal siges at min mand og jeg intet har imod at han ligger i sengen hos os, men vil på sigt gerne have at William sover i sit eget værelse. Min mand har endda forslået at vi gør det nu for at William ikke kan mærke, høre og lugte mig og måske derved dropper natamningen....

Kan det virkelig være sådan at jeg må amme William tre gange, altså ved sengetid, ved 1-tiden samt om morgenen?
Eller skal jeg blive ved med det jeg gør nu?

Har det rigtig svært ved ikke at give ham bryst når han så gerne vil det og jeg føler at jeg skubber ham væk :( Han er jo min elskede guldklump og vil ham det allerbedste!

Han skal begynde i vuggestue 3. september. Så vil ikke have at han skal igennem alt for meget på samme tid. Det er med til at få mig til at tvivle på om jeg gør det rigtige ved at nægte ham bryst om natten.

Han spiser rigtig godt om dagen. Han er dog ikke så vild med alm mælk så jeg vil have svært ved at dække hans behov for mælk hvis jeg helt stopper med at amme nu.
Det ønsker jeg heller ikke at gøre :)

Min mand og jeg skal til Østrig i slutningen af september i 5 dage. Planen var at William skulle blive hjemme med sine søskende, men jeg må indrømme jeg har svært ved at se hvordan William skal blive hjemme. Jeg havde troet at han havde sluppet mig mht amning men intet tyder på det, da han holdet meget af vores stunder sammen :)

Håber du kan give mig lidt råd til hvad jeg kan gøre :-)

Kærlig hilsen
Williams mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin