Brev:
Hjælp til ammestop - 11 mdr.
25. september 2010
Alder:
11 mdr.
Hjælp til ammestop - 11 mdr.
Hej Helen
Nu er min datter snart 11 måneder, og jeg vil SÅ gerne holde op med at amme hende. Her er årsagerne til, at jeg ikke er holdt op endnu:
- Hun bliver stadig ammet i søvn hver eneste aften. Hun tager ikke sut, drikker max 30 ml erstatning af flaske (og det kun de sjældne dage, hvor hun ikke helt afviser flasken), sipper kun til en kop om aftenen, og hvis jeg lægger hende i sin seng uden hun sover først, så bliver hun stjernelykkelig og tror, at vi skal lege - dvs. hun rejser sig op vha tremmerne og øver sig på at stå selv. Og hvis jeg lægger hende ned og siger: "Det er aften og nu skal du ligge ned og sove i din seng, og det bliver så dejligt" (igen og igen og igen), så bliver hun vist rundtosset og i hvert fald meget ked af det (selv om jeg gør det forsigtigt).
- Hun vågner stadig mange gange hver nat - ofte en gang i timen indtil midnat - og pga ovenstående så ammer jeg hende i søvn hver gang. De fleste nætter kommer hun over i min seng et eller andet sted mellem 1 og 3. Og ja, jeg er klar over, at når hun falder i søvn ved mit bryst og vågner let, og så er et nyt sted, så er det, at hun vågner helt op, og jeg skal amme hende i søvn igen.
- Jeg har som et af mine bærende principper, at hun aldrig skal græde sig i søvn, og hun kan ikke tales/aes/bæres til ro.
- Når hun er syg, så vil hun hverken spise eller drikke - kun amme.
Jeg har prøvet at give hende grød ved 19.30- tiden, hvor jeg normalt ammer hende før sovetid, men det betyder så, at hun er lysvågen de næste 2 timer og så skal ammes igen, når hun er klar til at sove.
Har du nogle idéer til, hvordan jeg kan stoppe - og alligevel få hende til at sove - uden gråd?
Jeg er alene med hende, så der er ikke en far i billedet, der kan overtage.
Hilsen