Brev:
Amning og tænder - 4 mdr.
6. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Amning og tænder - 4 mdr.
Min datter er 4 ½ måned gammel og har allerede fået sine to første tænder i undermunden. Det holdt hårdt med gråd, hyppig afføring, deraf hudløs numse og ikke meget søvn i dagtimerne.
I de sidste to dage er hun ved flere amninger kommet til at bide mig. Jeg har råbt op fordi det jo gør ondt og hun er blevet rigtig forskrækket og ked af det.
Det er som om hun "møvler" ved brystet og tager fat og slipper. Vil gerne sutte og vil alligevel ikke. Normalt ville jeg tolke at hun simpelthen ikke er sulten, men jeg er alligevel i tvivl, for hendes øvrige signaler synes jeg tyder på sult.
Egentlig bliver jeg i tvivl, om hun har ondt fordi der er flere tænder på vej!?
I går gik der simpelthen 6 timer midt på dagen, hvor hun ikke ville tage brystet, men "møvlede" og græd.
Jeg nåede at blive helt urolig. I samme tidsrum ville hun normalt ha spist op til flere gange. Tænker hun måske er blevet forskrækket over mit råb... eller hva?
Samtidig tænker jeg, at hun jo ikke er så gammel endnu og måske ikke kobler mit råb med sit eget bid, og derfor ikke drager erfaring på samme måde som et lidt ældre barn ville gøre.
Jeg vil tilføje at amningen ellers fungere meget fint og jeg trives rigtig godt med at amme.
Det er mit trejde barn og jeg derfor massere af amme-erfaring. De to andre ammede jeg til de var 1 ½. Jeg oplevede at blive bidt en enkelt gang eller to, men da var de større og i stand til koble deres bid med mit råb.
Håber du kan bidrage omend ikke med svar så med overvejelser på mine spørgsmål/overvejelser.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe flere bid? (Andet end at forsøge at læse hendes signaler så godt jeg kan?)
Jeg ønsker ikke at blive helt nervøs for at tilbyde brystet.
Og tænker du det lyder som flere tænder eller hvad?
Mange hilsner fra Marianne