Amning og tænder - 4 mdr.

6. juni 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning og tænder - 4 mdr.

Min datter er 4 ½ måned gammel og har allerede fået sine to første tænder i undermunden. Det holdt hårdt med gråd, hyppig afføring, deraf hudløs numse og ikke meget søvn i dagtimerne.

I de sidste to dage er hun ved flere amninger kommet til at bide mig. Jeg har råbt op fordi det jo gør ondt og hun er blevet rigtig forskrækket og ked af det.

Det er som om hun "møvler" ved brystet og tager fat og slipper. Vil gerne sutte og vil alligevel ikke. Normalt ville jeg tolke at hun simpelthen ikke er sulten, men jeg er alligevel i tvivl, for hendes øvrige signaler synes jeg tyder på sult.

Egentlig bliver jeg i tvivl, om hun har ondt fordi der er flere tænder på vej!?

I går gik der simpelthen 6 timer midt på dagen, hvor hun ikke ville tage brystet, men "møvlede" og græd.

Jeg nåede at blive helt urolig. I samme tidsrum ville hun normalt ha spist op til flere gange. Tænker hun måske ...

Annonce

... er blevet forskrækket over mit råb... eller hva?

Samtidig tænker jeg, at hun jo ikke er så gammel endnu og måske ikke kobler mit råb med sit eget bid, og derfor ikke drager erfaring på samme måde som et lidt ældre barn ville gøre.

Jeg vil tilføje at amningen ellers fungere meget fint og jeg trives rigtig godt med at amme.

Det er mit trejde barn og jeg derfor massere af amme-erfaring. De to andre ammede jeg til de var 1 ½. Jeg oplevede at blive bidt en enkelt gang eller to, men da var de større og i stand til koble deres bid med mit råb.

Håber du kan bidrage omend ikke med svar så med overvejelser på mine spørgsmål/overvejelser.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe flere bid? (Andet end at forsøge at læse hendes signaler så godt jeg kan?)

Jeg ønsker ikke at blive helt nervøs for at tilbyde brystet.

Og tænker du det lyder som flere tænder eller hvad?

Mange hilsner fra Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder