Moderskab ...

6. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Moderskab ...

Kære Helen

Ja så må jeg lige have mit moderskab til check hos dig igen.

Jeg har før skrevet til dig ang. min datter, der nægtede at spise grød og skemad, og som vil ammes natten lang. Jeg har virkelig kæmpet med det her, og jeg tror en stor del af min frustration er, at jeg sammenligner for meget med mine to veninders "perfekte" babyer og deres måde at gøre tingene på. Ikke at de gør noget forkert, men nærmere, at jeg føler mig forkert i deres selskab, fordi jeg gør tingene anderledes.

Jeg tænker tit på, at hvis jeg var "alene på en øde ø" om jeg så ville føle, at jeg gjorde tingene forkert, og det ville jeg jo nok ikke, så derfor må det jo blot være forkert, når jeg sammenligner med dem...

Altså min datter har åbenbart bare være længe om at tage skemaden til sig, og hun har jo hele tiden hængt på mig som en anden abe-unge og babset mere end andre. Jeg er selvfølgelig fuldstændig klar over, at hun IKKE skal ammes natten lang, og at tiden er inde til ammestop, i hvert fald om natten - MEN jeg mener bare: Min venindes baby får tre store måltider alm mad om dagen og to mellemtider, og intet mælk/mme og sådan har det været i to mdr, og jeg kan se du skriver til folk, at 8-9 mdrs børn skal have 3-4 flasker/amninger, så det er vel ligeså "forkert".

Jeg mener bare, at jeg ammer ca 5-6 gange i døgnet, og det er jo så overkanten, men 0 gange er så lige i underkanten...

Undskyld jeg roder sådan rundt, men de har virkelig fået mig på glatis, fordi jeg er "bagud" mht mad og amning; men mit spørgsmål er egentlig:

Min mand og jeg har 2 ugers ferie sammen snart, og der vil vi forsøge at skære natmaningerne væk sammen. Min dagsplan ser således ud og det skifter lidt:

8.30 vågner-står op med det samme
9.45 bryst
10.00 sove i slyngevugge/barnevogn
11.30 vågner
12.00 en portion grød med frugtmos (starter altid med noget fingermad) - herefter spiser jeg noget rugbrød, som hun spiser 3-7 ryttere af. Hvis jeg kun ...

Annonce

... tilbyder hende rugbrød spytter hun det ud, derfor lægger vi bunden med grød.
13.20 bryst
13.30 kører en lille tur - når hun virker træt stiller jeg vognen og hun falder i søvn.
13.45 sove
15/16 vågner
16.00 grød/mos
17.00 bryst
18.00 grød/mos/familiemad
19.00 bad¨
19.30-20.00 bryst herefter sove i slyngevuggen
23.00 bryst
02-04-06 bryst

Nogle dage får hun grød, når vi vågner, men hun spise det næsten aldrig, nogle dage falder hun først i søvn kl 11.30/12 og sover 1,5-2,5 timer og får så grød når hun vågner, men så sover hun for det meste ikke mere før aften, og så er hun rigtig trær ved 17-18 tiden, og det synes jeg er så synd.

Samtidig er det jo den rytme de har i dagpleje/vuggestue, så det er egentlig godt nok, at hun arbejder derhenad..

Hun trives SUPER-godt, hun kravler (7mdr), står selv på gulvet og taget tilløb til at gå og siger Hej og ja, sådan med lidt god vilje ;-) Hun er mega-aktiv og sidder aldrig og hænger på mig mere, faktisk kan hun selv lege i kravlegården eller på et tæppe eller følger mig i mine gøremål eller går bare rundt ved bordet eller kravler rundt hele tiden, så jeg er ikke nervøs for hendes trivsel.

Jeg vil egentlig bare gerne vide, hvordan vi griber det an mht natamningen. Hun hyggespiser bare kl 2 og 4, hvor kl 23 og kl 6 er måltider, men skal min mand bare gå rundt med hende eller hvordan gør vi. Hun har ikke sut, men har en sutteklud, men hun bruger den ikke så meget mere som i starten. Hun NÆGTER at bruge sut, jeg har forsøgt tusind gange..

Er det ok mht slyngevuggen, jeg kan nemt putte hende i den nu og også barnevognen, for det meste. Før gik jeg jo i TIMEVIS rundt med hende dag og nat. Hun vågner ofte om natten og roder rundt i sin seng, så derfor ender hun ofte ved siden af mig, og jeg ved godt det ikke er smart mht natámning, men hvad gør man ikke for sin søvn..

Undskyld et brev fyldt med kaos, vi har det jo egentlig supergodt, men bare ikke helt som de andre...

Tanker fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor