Brev:
Genopstart af amning?
13. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Genopstart af amning?
Kære Helen.
Jeg er en nybagt mor, til en lille datter på 7 uger. Jeg havde en rigtig træls start med min amning, som jeg desværre så mig nødsaget til at stoppe. Kort efter fødslen blev jeg kørt til akut fjernelse af moderkagen og var derfor væk fra min datter. Jeg mistede en del blod og blev sløv efterfølgende af narkosen, så jeg var først "tilstede" omkring 7 timer efter fødslen.
Min datter har haft svært ved at svøbe og der gik ej heller lang tid, før jeg fik sår på vorterne og vi prøvede brikker. Jeg var indlagt en lille uge på en afdeling, hvor jeg kunne få hjælpe til amningen. Da vi blev udskrevet var min datter fri på amning. Sundhedsplejersken var dog af den overbevisning, at vores datter ikke fik nok, idet hun ikke tog ordentlig på i vægt. Jeg havde rigtig mange smerter, når hun blev lagt til og synes ikke det gik fremad. Mine amninger tog mellem 1½ og 2 timer og hun faldt i søvn ved første bryst.
På et tidspunkt malkede jeg ud, for at give vorterne lidt fred. Når jeg malkede begge byster kunne jeg malke ca. 80 ml ud efter 40 min. malkning. Suppleret kunne min datter sagtens tage 120-140 ml. Hun har hele tiden været meget ulykkelig om aftenen fra ca. 16-23 - dette er dog stoppet igen efter ca. 5 uger. På et tidspunkt fik hun nappet et stykke af min brystvorte og jeg endte med en brystbetændelse i det bryst og det var nærmest overgreb hver gang hun skulle lægges til, idet min mand holdt begge hendes arme, fordi jeg slet ikke kunne holde ud, hvis hun rørte mine brystvorter - både hun og jeg græd hver gang.
Jeg blev i en telefonisk rådgivning (fordi jeg fik betændelse i påsken) rådet til, at ligge hende til hver 4 time (altså vække hende og ligge hende til) Hun græd ofte en time inden hun sov, så hun fik måske 2-3 timer søvn, inden det gik løs igen. Den lille krop må have være rigtig stresset! Jeg kunne slet ikke have hende hos mig, idet jeg ikke kunne holde ud hun rørte ved mine bryster.
Efter påske gik jeg grædende til lægen, for jeg ville bare stoppe med at amme - jeg kunne ikke holde alt den smerte ud og jeg kunne ikke holde ud min datter skulle gennemgå det hun gjorde. Jeg fik dostinex og er nu stoppet. Min datter kom på fuldt erstatning og fik hård mave og fortsatte med at være ligeså ulykkelig, nu bare af en anden grund. Der er nu kommet mere ro på og hun er igang med laktulose og trives på erstatning.
Vores datter har det efterhånden bedst i arm og er fortsat noget grædende hvis ikke hun er det - hvis ikke hun aktiveres. vi har afprøvet zoneterapi og kiropraktor. Kiropraktor har hjulpet rigtig meget og nu kan hun være vågen uden at græde, det er fantastisk:+)
Trods det jeg har skrevet, så er jeg meget ked af den beslutning jeg har truffet. Jeg er rigtig ked af den beslutning jeg har truffet om ammestop, savner min datter tæt på og ville gerne kunne trøste hende, ved at ligge hende til. For der fandt hun nemlig ro og jeg savner det kun en mor kan gi sit barn, ville gerne give hende nærhed, tryghed og ro ved brystet (samtidig med jeg er imod at hun skal "fyldes" med erstatning og så er det rigtig besværligt med flaske).
Jeg har fået fortalt, at man kan opstarte amningen igen. Jeg overvejer dette meget, idet jeg så gerne ville kunne trøste hende med det, for jeg tror ikke jeg kommer til at ernære hende fuldt med bryst igen. Der ligger tillige utrolig meget moderidentitet i amning for mig. Det har ikke faldet mig som det nemmeste i verden at være i mor-rollen (også fordi det har været utroligt svært at trøste hende - og dog jeg befinder mig bedre og bedre i rollen, efterhånden som hun bliver til at trøste og jeg ikke er så magtesløs længere), men derfor var og er det utroligt sårbart, at den del som kun en mor kan, ikke lykkes for mig.
Jeg har stadig føleforstyrrelser brystvorten, i det bryst der var betændelse i og en smugle sår, selvom det nu er 4 uger siden jeg stoppede.
Er det muligt at opstarte igen, når jeg fik medicin for at stoppe produktionen? Og når mine brystvorter nu er som de er, vil jeg så gennemgå det samme om igen?
Og er det overhovedet muligt, hvis hun ikke vil sutte ved det bryst? Jeg tror hun bliver vældig utilfreds, hvis jeg ligger hende til et tomt bryst!
Hvordan ville jeg skulle gribe den an og hvor lang tid ville det gå før der kommer mælk? En fra min mødre gr. fortalte i dag, at hun stadig havde mælk, selvom hun også er stoppet - dog uden medicin. Mine er flade som pandekager:+) og overhovedet ikke noget mælk.
Det skal selvfølgelig ikke være for hver en pris, men jeg tænker utrolig meget på det og misunder i den grad dem det lykkes for. Min datter og jeg har haft en svær start og hun har skulle genvinde tillid til mig har jeg kunne mærke - idet alt det dårlige foregik hos mig (med dårlige amninger og at jeg ikke kunne holde ud at hun var "på min krop") og det gode hos hendes far. Men det bedres dag for dag, at hun er tryg hos mig.
Håber du kan hjælpe mig og gøre en beslutning nemmere for mig. Og evt. afklare om muligheden overhovedet er der.
Med venlig hilsen
Jannie