Knap 9 måneder og rod i sovevanerne

25. oktober 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Knap 9 måneder og rod i sovevanerne

Kære Helen.

Vores datter er nu blevet knap 9 måneder, og vi er (som forventet) begyndt at opleve lidt rod i sovevanerne. Faktisk gik det rigtig godt indtil for et par uger siden. Efter det begyndte at blive lidt koldere udenfor sov hun virkelig stabilt og vel egentligt lidt til den gode side med en formiddagslur fra ca. 9-11 og en eftermiddagslur fra ca. 14-16 og om natten fra ca. 19:30-6:30. Hun var og er dog forkølet, så tænkte, hun måske bare havde et lidt stort søvnbehov for tiden. Middagslurene fungerer stadig rigtig fint, men hun er generelt blevet mere pyldret, når hun skal puttes, og skal oftere hjælpes videre i søvnen. Det er dog nattesøvnen, der driller nu.

For det første tager det nu op til en time, hvor det før tog omkring et kvarter at putte. Hun græder som regel ikke, men har masser af energi, og det er helt fint. Jeg har hende i bedside crib, så ligger bare ved siden af med en hånd på og siger stille shhhh-lyde. Jeg har prøvet at gå ud af lokalet, men det synes jeg heller ikke rigtig hjælper, og uanset hvor jeg er, bliver hun til sidst frustreret og skal have hjælp til at falde rigtigt i søvn. Vi har meget fast aftenrutine med bad, massage og sang, og jeg sørger altid for at vække hende kl. 16, så hun ikke sover lur for tæt på nattesøvnen.

Hun er også blevet mere urolig om natten og er et par gange vågnet ...

Annonce

... grædende og har været meget ulykkelig, hvor jeg er endt med at give hende en flaske. Det var jeg forberedt på hører alderen til, men nu er hun så også begyndt at vågne allerede 5:30. Fordi hun samtidig er så længe om at falde i søvn, korter det jo hendes nattesøvn en del ned til ca. 9 timer. Jeg kan som regel holde hende lidt hen og i ro indtil kl. 6, men det er jo ikke søvn. Problemet er, at hun så bliver hurtigere træt igen og er helt færdig allerede 8:30. Jeg var faktisk begyndt at skubbe hendes lur mere hen mod 9:30, og det gik fint, men nu er det alt for sent for hende.

Hendes dag ser nu sådan her ud:
ca. 3:00: flaske
ca. 5:30: Vågner. Ligger i seng til ca. 6:15 og putter og hygger
ca. 7: morgenmad med os
ca. 8: mellemmåltid
ca. 8:30-10:30/11: formiddagslur
ca. 12: frokost med mig
ca. 14/14:30-16: lægges til lur med flaske
ca. 16:30: Mellemmåltid
ca. 18: aftensmad
ca. 19:30 puttes til nat med flaske

Mine spørgsmål til dig er derfor:

1.) Er det bare en fase, eller kan vi gøre noget for at hjælpe hende til bedre selv at falde i søvn om aftenen?

2.) Hvordan får jeg sikret, at hun ikke sover for meget - og for tidligt - om dagen?

3.) En sidste ting: Vi var begyndt at overveje at flytte hende på eget, men det virker helt uoverskueligt nu. Hvornår vil du anbefale, at man gør det?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger