Svar: Mælk nok efter start på skemad?

27. februar 2008

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Jeg synes umiddelbart at din plan for dagen lyder rigtig fint. Du skal naturligvis ikke tilbyde din dreng meget store portioner skemad, men 1 dl. x 3 dagligt er f.eks. helt okay og så følge efter med vand af kop.

Når du bruger modermælkserstatning i grød og mos, så får han på den måde også ekstra mælk og hvis du så ammer 4-5 gange dagligt, så lyder det som om han er dækket rigtig godt ind. Du må tro på at han tager imod hvis du tilbyder og han har behov og siger han fra, så er det fordi han på det tidspunkt ikke mangler noget. Det er her vigtigt at du ikke presser ham, men accepterer at han siger nej tak.

En plan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes

Morgen 08: Grød med frugtmos vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos, vand af kop

Puttes til middagslur, kan tilbydes amning inden med siger han fra er det okay.

Eftermiddag 16: Ammes

Powernapper

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop

Puttes til natten med en amning kl 20 og hvis han ikke vil det, så må du amme ham som nu inden du går i seng.

Sen aften/midnat: evt. amning - det afhænger af om han er ammet inden putning eller inden du er gået i seng.

Det kan som du skriver være en fordel at amme ham netop tidlig morgen og sen aften fordi han der sover og derfor ikke protesterer men bare tager til sig af mælk. Nogle børn protesterer også mod at blive ammet, når de holdes i favn og du kan derfor forsøge om du f.eks. om eftermiddagen kl. 16 kan amme ham liggende i jeres seng, hvorefter han så måske kan powernappe ½ times tid i sengen...(sikret af puder så han ikke triller ned...)

Du kan naturligvis godt lave maden på fuld mme, men jeg skønner det umiddelbart ikke nødvendigt. Det er også helt okay og helt fint at I sover om natten, det har I alle brug for og der er i princippet ikke grund til at give ...

Annonce

... ham mælk mellem kl. 24 og 06 - amningen midnat er dog god for netop at sikre ham lidt ekstra fordi han sover og sove 8 timer i træk er måske lige længe nok, hvis han skal nå at få sit mælkebehov dækket.

Igen skal du jo så også se på hvordan han i øvrigt trives, tisser han, har han gang i maven, udvikler han sig, vokser han og virker han glad og tilfreds.. ja så får han hvad han har behov for.

Med hensyn til problemer med at skulle sove og øget pjevsen om natten, så tænker jeg om det ikke handler om den udviklingsfase han lige nu går igennem. Man taler om at børn omkring 19 uge (alt efter hvornår de er født i forhold til termin) netop har et udviklingsspring.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Din dreng er nu meget mere fysisk aktiv om dagen, begynder at bruge sin arme og hænder mere bevidst, forstår verden lidt mere detaljeret - skelner mellem kendt og ukendt, laver flere lyde og bruger sine læber på en anden og mere bevidst måde til at frembringe forskellige lyde. Måske er han også igang med at krybe...

Disse udviklingsspring gør barnet mere uroligt, pjevset og fysisk kontakt søgende og det er ikke ualmindeligt at barnet har behov for hjælp til at overgive sig til søvnen, sover mere uroligt og også generelt er præget af mere uro om dagen. Det lyder derfor som om at det godt kunne være det, der gør sig gældende hos jer.

I må forsøge at finde en balance imellem at stimulere ham både fysisk og mentalt i løbet af dagen, så hans behov for dette tilfredsstilles uden at han bliver overtræt og dermed ikke kan koble fra og slippe dagen, når han skal sove. Prøv at skærme ham, sørg for ro lige inden sengetid, nedrullede gardiner, dæmpet belysning, sid lidt hos ham, vug ham lidt og prøv også at lade ham være lidt, så han ikke føler sig forstyrret af jeres kontakt fordi han tror I skal være aktive sammen.

Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor