Svar: Søvnrytme 7 mdr.
3. april 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg har et forslag til en dagsplan, som du måske kan passe ind. Jeg har prøvet at gøre det nogenlunde ud fra de tider, hvor du allerede har en vis form for rytme, så tingene fortsat kan hænge lidt sammen.
I planen indgår umiddelbart 2 lure dagligt og så 4 måltider skemad. Jeg tænker derudover på om du nogensinde har overvejet at tilbyde din datter en flaske? Det kunne f.eks. være om aftenen i håb om at du så også fik lidt mere sammenhængende søvn.
Planen kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød med mælk. Vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos eller f.eks. ½ banan.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30. De fleste børn sover en lille times tid her og det er okay. Hvis hun kun kan sove 30 minutter, så må du også acceptere det, så skal middagsluren bare være lidt længere.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød/fisk. Du kan købe noget på glas og du er også meget velkommen til at lave det selv. Hun må gerne få lidt rester fra aftensmaden som du kan gemme. Det er jo lidt billigere i længden.
Hun skal sidde ved bordet i høj stol og du må også gerne begynde at give hende brødskorper og lignende som hun kan sidde og tygge lidt i og selv holde i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13. Måske kan hun ikke holde sig helt så længe så må du putte hende 12.30, men forsøg at trække tiden lidt netop ved at have hende aktiv ved bordet og så supplere med amningen inden luren.
Eftermiddag 15-15.30: Evt. grød igen. Eller du kan amme hende her. Du kan også give hende lidt frugtmos eller lidt frisk frugt.
Sen eftermiddag: Amning og det er her at mange børn har brug for en powernap. Denne kan de fleste dog undvære når de er 7 måneder gamle. Igen afhænger det jo af, hvordan du får hende til at sove sin middagslur og hvad tid hun vågner af den. Fleksibilitet skal der til:o)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk. Sidde i sin høje stol. Måske skal du spise hende lidt af først og så kan hun imens du spiser få lidt af din mad, en brødskorpe osv. at sidde med selv, smage lidt på. Med den alder hun har nu skal hendes indtag jo stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i det du også spiser.
Ammes (20) eller du kan forsøge at give hende hende flaske her og putte hende til natten med den.
Sen aften 23: Ammes og så sover I.
Nat: Så vidt muligt ikke amning og ernæringsmæssigt burde hun ikke have behov hvis hun indtager som ovenfor beskrevet.
Du kan overveje om du skal have hende lidt væk fra dobbeltsengen. Det er rigtig hyggeligt og I må for mig gerne sove sammen, men det er naturligt at hun vil søge brystet mere når hun ligger lige ved siden af det, end hvis hun lå i sin egen seng. Det er bare en overvejelse du skal have med dig, når du nu gerne vil trappe natamningerne ned.
Jeg håber at min plan for dagen kan hjælpe og virke lidt bedre for jer. Nu har du jo påskedagene til at forsøge dig i:o) Rigtig meget held og lykke med det og god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske