Svar: Amning og dårlig nattesøvn
16. juni 2013
Alder:
16 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om at det går godt - I har haft nogle hårde perioder, med øreproblemer, gentagende sygdom sammenfaldende med vuggestuestart osv. men nu har lillepigen fået lagt dræn og du fornemmer at der er bedring forude. Det er rigtig godt - selvom det går langsomt fremad, så går det stadig fremad :)
Og ja - det vil så være rigtig fint at du nu stopper med at amme. Det lyder som om at du nu er parat til det og gerne ser det stoppe og det er helt fint. Det letteste er naturligvis at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det, men med den alder jeres datter har nu, så er hun naturligt meget bevidst og vil derfor ofte foretrække brystet og derfor vil det være svært at stoppe uden en eller anden form for protest. Hun forstår jo ikke, hvorfor du pludselig ikke vil amme hende mere og vil derfor blive ked af det, når du ikke længere tilbyder hende brystet.
Det der er vigtigt er, at hun ikke "får en kold tyrker", hvor hun fra den ene dag til den anden skal undvære bryst, nærhed, fysisk kontakt osv. Hun har en alder nu, hvor hun godt ved at bryst og mor er to forskellige ting og hvor hun derfor godt kan trøstes, uden at hun behøver brystet. Du kan stadig godt trøste hende, holde om hende, vugge hende, ligge sammen med hende, kærtegne hende osv. og på den måde være der og vise hende at du netop stadig er der for hende, men brystet tilbydes hun ikke.
Og du skal her naturligvis også tilbyde hende et alternativ. Det kan være at få lidt at drikke og lidt at spise. Det vil være rigtig godt, at du, når hun søger dit bryst f.eks. siger "er du tørstig skat, se her er lidt at drikke" og så tilbyder du hende et glas vand eller mælk.
Og så vil det være rigtig godt at I også nu forsøger at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende. Netop i 12-18 måneders alderen begynder børn at tage en sådan substitut til sig og det er en rigtig god idé at introducerer dette nu. Fordelen ved en puttebamse eller lignende er at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nulre sin næse, kramme den, putte med den osv. når hun har lyst og hun kan gøre det uanset om I er der eller ej. Hun kan således bruge den, når hun er ked af det, træt, skal passes af andre, er i vuggestue osv. Den er hendes og den følger hende hele tiden, som mors bryst jo naturligt ikke gør. Der er altså hendes nye søvnassociation, som brystet er lige nu - I fjerner brystet, men tilbyder noget andet, som på sigt er ligeså godt eller måske bedre for hende :)
Det er vigtigt at jeres datter tilbydes mad og drikke nok i løbet af dagen og om aftenen, så I sikrer jer at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun reelt har brug for væske eller er sulten. Og jeg vil anbefale dig at du tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Hun kan få grøden i køkkenet, sammen med en kop mælk og derefter blive puttet.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen: Havregrød eller lignende lavet med vand og mælk, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Evt. formiddagslur
Frokost: Fiberholdigt brød med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Hun kan få varm mad eller kold frokost. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk inden hun puttes til middagslur, som erstatning for amningen, når hun er hjemme og som nyt ritual- og puttes med sin bamse, slaskedukke, klud eller lignende.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion yoghurt med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften: Familiemad, samme mad som I spiser. Der skal være kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad i stykker og også stadig moset mad. Letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som fast del af hendes putteritual. Det mætter hende godt og forbereder hende til en god nat.
Puttes uden amning, men med masser af nærhed, fysisk kontakt. Evt. godnathistorie, sin puttebamse osv. Og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Vågner hun og er tørstig om natten, så kan hun tilbydes lidt vand, men som udgangspunkt vil det være rigtig godt, hvis hun kan hjælpes videre i søvnen uden at skulle have en masse at drikke.
Hos jer er der også den udfordring at jeres datter lige nu falder i søvn med brystet i munden og det første du skal gøre, er at forsøge at lære hende at sove uden at have denne afhængighed. Du må godt amme hende inden putning og samtidig med denne amning have hendes klud, bamse osv. hos hende. Du må også gerne synge for hende, læse en historie osv. men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men lærer at sove uden. Og stille og roligt skal amningen så helt væk, - men det øvrige ritual bibeholdes. Så hun får mælk af kop, godnathistorie, sang, nærhed, kærtegn osv. men altså ikke får brystet.
Det er altså et spørgsmål om først at amme hende, som du gør lige nu, men samtidig med dette sætte et andet ritual ind, som stille og roligt kan tage mere og mere over. Hun skal på den måde ikke have en kold tyrker, men i stedet hjælpes til at finde ro ved et nyt ritual.
Og hvis hun vågner om natten og søger brystet og intet andet kan få hende til ro, så må hun få brystet, men det er her vigtigt at du afkorter amningen, så hun ikke fylder sig med mælk og at du igen og igen, sætter et nyt ritual i stedet. Du kan altså godt lade hende die lidt, men derefter så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt, får kluden ved sig, puttebamsen osv. og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes. Og hendes nye ritual tager således over både ved selve putningen og også om natten, hvor hun naturligt har sine små opvågninger.
Og ja - nogle gange kan det være nødvendigt at far tager over, fordi han jo ikke forbindes med amning og ikke dufter af mælk, men kan putte med hende og give hende masser af nærhed og fysisk kontakt. Med den alder jeres datter har, er det ofte ikke uden protester, men mor og bryst er to forskellige ting og nærhed kan man stadig få masser af, uden at man behøver blive ammet :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske