Svar: Mad til dreng 8 måneder

21. maj 2013

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ida

Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har min bog om børn og mad, tak :)

Det er helt naturligt at børn i perioder har mere appetit end i andre perioder og der kan sagtens være sygdom, tandfrembrud og andre ting, som spiller ind og som gør at barnet ikke spiser så meget.

Det der er vigtigt er at I holder fast i rutinerne omkring måltiderne, at du stadig tilbyder ham mad til faste tider dagen igennem, at han sættes i sin høje stol, at han f.eks. starter med at få lidt mad i hånden og du så følger efter med lidt på en ske eller gaffel, eller giver ham lidt små hapsere med dine fingre. Jo mere rytme I har, jo mere påvirker det hans indre ur, så han begynder at fornemme sult og behov for mad, når han sættes ved bordet og samtidig giver det ham idé om, hvad der nu skal ske og han er derved mere parat.

Det at give ham mad i hånden først, som han kan sidde med i køkkenet og du så samtidig laver maden klar til ham, gør at han både får stimuleret sin mundmotorik, han får også en idé om at det er spisetid og samtidig så kan han dufte maden du laver, hvilket også stimulerer til lysten til at spise og det at føle sult.

Det gør ikke noget at han kun spiser få skefulde og gumler på lidt selv. Lidt har også ret og det er vigtigt med de små hyppige måltider. Hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han forhåbentlig lidt mere til det næste ...

Et mælkeindtag på ca 600 ml mme i døgnet via flaske lyder meget fint - nogle børn vil nøjes med 3 flasker, andre har måske brug for 4 flasker som jeres dreng og det er okay. Det lyder ikke som om at flaskerne fylder for meget eller ligger på tidspunkter, hvor de fjerner hans appetit. Hvis en af flaskerne skal fjernes, så kan det nok med fordel være morgenflasken, da den godt kan mætte ham, så han ikke spiser helt så meget morgenmad - men flaske inden middagslur, aften og sen aften må I gerne beholde.

Han må også gerne begynde at få lidt tykmælk, A38 eller lignende - efter 9 måneders alderen kan han få mere komælk, men lidt er okay nu og måske vil han nyde dette. Du kan komme frugtmos på eller fint revet æble eller måske lidt rugbrødsdrys.

Generelt vil børn i jeres drengs alder ofte nyde at få mad der smager af mere og det vil være rigtig godt at han får retter der er "familiemad" - pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefrikadeller eller almindelige frikdeller med brun sovs, lasagne (med kød eller laks), kartoffelmos med millionbøf osv. De lidt gammeldags retter med sovs er ofte et hit, så prøv med sovs af forskellige slags - du kan også lave lidt smørsovs og hælde over de kogte grøntsager og se om han så vil spise lidt mere af det.

Mad som han selv kan spise - større stykker f.eks. kogt blomkål og broccoli eller en kartoffelbåd fra ovnen, godt kogte pastaskruer og lignende kan være godt - ligesom du også kan begynde med små brødhapsere med forskellige smørbart pålæg. Mad i stykker skal ...

Annonce

... stadig suppleres med mos - grøntsagsmos eller måske lidt frugtmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas - hvad du synes er lettest og hvad du fornemmer du kan få ham til at spise mest af :)

Når du giver ham brødhapsere og små stykker mad i munden, så prøv at give ham det med dine fingre og prøv at placere stykkerne i siden af hans mund, så han med det samme tygger sammen omkring det. Det kan være lettere for ham at spise det og finde ud af det, end hvis han får maden ind forrest i munden.

Lad ham også se at han får det samme som er på din tallerken og lad ham smage fra din tallerken, - nogle gange er din mad mere spændende end hans, selvom det er det samme I får :)

Tænder generer især i det døgn, hvor de bryder frem, men han kan godt have ømme gummer et par dage inden og med fire nye tænder på fire uger og to mere på vej, så kan det godt tænkes at han er øm i munden. Og det er okay. Pas på ikke at øge hans indtag af mælk, fordi det kan trøste og berolige ham - det er som sagt fint med de ca 600 ml mme dagligt. Derudover skal han have vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis han ikke tisser og heller ikke indtager væske nok, så skal I få lægen til at se ham og hvis han bliver ved med ikke at ville spise, så er det også helt fint at få ham tjekket og sikre jer at han ikke har en infektion, halsbetændelse eller andet der måske skal behandles ... Men hvis han virker upåvirket, er interesseret i maden og generelt leger, har overskud og virker til at have det godt, bortset fra at appetitten er lidt nedsat, så er det okay at se tiden lidt an og se om ikke appetitten vender tilbage af sig selv ...

Når han skal have mad med i institution, så vil han sandsynligvis have brug for både mellemmåltider og frokost. Mellemmåltider vil være bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos og han kan også få lidt yoghurt med. Frokosten bør bestå af brød, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta. Det kan være kold frokost, hvor han får forskelligt rugbrød med smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer eller lignende. Det kan også være varm frokost - det kan være rester fra aftensmaden som varmes i institutionen og gives. Han må også meget gerne få mad med fra glas eller frost, som kan serveres som supplement til f.eks. rugbrødshapsere, så længe han ikke er ældre, har han naturligt brug for skemad sammen med mad i stykker.

Du må tro på at hvis du tilbyder mad flere gange dagligt, så spiser han, når han er sulten og har behov for det. Du må gerne nøde ham, du må gerne verbalisere positivt om maden, så den bliver spændende "mam-mam-mam" får ham til at åbne munden og det er vigtigt at I spiser sammen, så han kan spejle sig i dig. Det er fint at du lader ham smage, så han finder ud af at det smager godt og tager imod, men du skal ikke presse ham til at spise - præcis som du skriver - det er vigtigt at bibeholde hans interesse for maden :)

Håber dette giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor