Brev:
Temperament
21. maj 2013
Alder:
4 år
Temperament
Kære Helen,
Nu har vores lille familie atter brug for din kompetente hjælp :)
Simon er nu 4 år (den 26.05), og det er som om vi er trådt ind i en helt ny fase..
Det har hele tiden været lidt af en udfordring at følge med, men nu har det taget en helt ny drejning, og Simon er bare blevet en ”fræk” dreng, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal takle ham..
Fx skal jeg hjælpe ham med at tage sko af, eller noget andet lignende, og jeg beder ham pænt om at stå stille, men han drejer sig væk, og det kan vi gøre mindst 10 gange i træk, han griner bare og drejer sig drillende væk.. Det samme sker i andre situationer, og jeg er helt tabt overfor hvordan jeg skal gribe det an..
Jeg starter i den rolige og pædagogiske ende, når omkring alle følelsesmæssige registre, for at ende med trusler, som absolut heller ikke hjælper – det er jeg så udmærket godt klar over..!!!
Jeg kan jo ikke tvinge ham/holde ham fast, så hvordan pokker klarer jeg disse situationer..??
Jeg havde ham med i Fakta søndag, og her oplevede jeg noget jeg aldrig har oplevet før.. Han sprang rundt som en sæk lopper..
Jeg vil ha’ dit, jeg vil ha’ dat, og hver gang jeg sagde nej, brød han ud i teatralsk gråd, hvor efter han sprang videre til noget nyt han ville ha’.. Da vi står i køen (sammen med en million andre mennesker ;)) udbryder han grædende, ”Jeg må aldrig få noget” – jo svarer jeg en masse opmærksomhed..
Han fik ingenting, men han fik da sat mig på en gevaldig prøve, og sådan er det ”hele tiden”..
Han skifter lige fra den ene sindstilstand til den næsten, og nogle gange virker han voldsomt stresset/forvirret, som om der er en masse han skal tage stilling til..
Fx kan han sige ”nej, nej, nej,neeeeeeeej, jeg skal lige/vi skal lige, det skal lige” – eller en anden version af noget andet han ønsker, og så sidder man der, og ved ikke rigtig hvad man skal svare..
Vi oplever også at han skriger højt når der er noget han enten vil, eller ikke vil – puhh det hæver lige stress niveauet en tak :(
Jeg er faktisk ret rolig, og taler altid pænt, men Simon kan simpelthen få mig helt op på tå neglene, og gøre mig totalt frustreret, og hjælpeløs..
Har vi gjort noget galt (i så fald, hvordan retter vi det så..), er det hans temperament, der nu træder helt frem, eller er han bare en helt normal (meget signal stærk) 4 årig dreng..??
Simon har altid været meget vilje stærk, men det vi oplever nu er helt vildt..
Samtidig er han den sødeste og kærligste dreng, meget empatisk, og vi taler en del om følelser, læser bogen ”bange, vred og glad”..
Simon siger tit at hans mave vil det ene eller det andet, og at han er fyldt med kærlighed :)
Derfor er det voldsomme også ekstra hårdt for mig.. Jeg er selv ret sensitiv, og kan næsten ikke tage når han kammer så meget over, og slet ikke er til at tale ”fornuft” med..
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig –
Mange hilsner fra
Simons forældre