Temperament

21. maj 2013

Kategori:
Alder:
4 år

Temperament

Kære Helen,

Nu har vores lille familie atter brug for din kompetente hjælp :)

Simon er nu 4 år (den 26.05), og det er som om vi er trådt ind i en helt ny fase..
Det har hele tiden været lidt af en udfordring at følge med, men nu har det taget en helt ny drejning, og Simon er bare blevet en ”fræk” dreng, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal takle ham..

Fx skal jeg hjælpe ham med at tage sko af, eller noget andet lignende, og jeg beder ham pænt om at stå stille, men han drejer sig væk, og det kan vi gøre mindst 10 gange i træk, han griner bare og drejer sig drillende væk.. Det samme sker i andre situationer, og jeg er helt tabt overfor hvordan jeg skal gribe det an..

Jeg starter i den rolige og pædagogiske ende, når omkring alle følelsesmæssige registre, for at ende med trusler, som absolut heller ikke hjælper – det er jeg så udmærket godt klar over..!!!
Jeg kan jo ikke tvinge ham/holde ham fast, så hvordan pokker klarer jeg disse situationer..??

Jeg havde ham med i Fakta søndag, og her oplevede jeg noget jeg aldrig har oplevet før.. Han sprang rundt som en sæk lopper..
Jeg vil ha’ dit, jeg vil ha’ dat, og hver gang jeg sagde nej, brød han ud i teatralsk gråd, hvor efter han sprang videre til noget nyt han ville ha’.. Da vi står i køen (sammen med en million andre mennesker ;)) udbryder han grædende, ”Jeg må aldrig få noget” – jo svarer jeg en masse opmærksomhed..
Han fik ingenting, men han fik da sat mig på en ...

Annonce

... gevaldig prøve, og sådan er det ”hele tiden”..
Han skifter lige fra den ene sindstilstand til den næsten, og nogle gange virker han voldsomt stresset/forvirret, som om der er en masse han skal tage stilling til..

Fx kan han sige ”nej, nej, nej,neeeeeeeej, jeg skal lige/vi skal lige, det skal lige” – eller en anden version af noget andet han ønsker, og så sidder man der, og ved ikke rigtig hvad man skal svare..

Vi oplever også at han skriger højt når der er noget han enten vil, eller ikke vil – puhh det hæver lige stress niveauet en tak :(

Jeg er faktisk ret rolig, og taler altid pænt, men Simon kan simpelthen få mig helt op på tå neglene, og gøre mig totalt frustreret, og hjælpeløs..

Har vi gjort noget galt (i så fald, hvordan retter vi det så..), er det hans temperament, der nu træder helt frem, eller er han bare en helt normal (meget signal stærk) 4 årig dreng..??

Simon har altid været meget vilje stærk, men det vi oplever nu er helt vildt..
Samtidig er han den sødeste og kærligste dreng, meget empatisk, og vi taler en del om følelser, læser bogen ”bange, vred og glad”..
Simon siger tit at hans mave vil det ene eller det andet, og at han er fyldt med kærlighed :)
Derfor er det voldsomme også ekstra hårdt for mig.. Jeg er selv ret sensitiv, og kan næsten ikke tage når han kammer så meget over, og slet ikke er til at tale ”fornuft” med..

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig –

Mange hilsner fra
Simons forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder