Svar: Putning - 6 mdr.
11. december 2012
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede og meget trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er flere ting, som spiller ind hos jer ...
Når jeg læser dit brev og din fine beskrivelse af din datter, jeres dag og de ting du har forsøgt, så får jeg lidt på fornemmelsen at tingene kører meget fleksibelt hos jer. Det er der i princippet ikke noget i vejen for, jeres datter kan trives rigtig godt med at sove forskelligt fra dag til dag og det lyder som om at du prioritere at dagen går meget, som det nu passer ind med hende ...
Det betyder at nogle dage, så vågner hun tidligt, står tidligt op, andre dage, så sover hun (og også du) længere om morgenen og hele dagens rytme forskubber sig - så nogle dage sover hun måske 2 lure i løbet af dagen, andre dage har hun brug for 3 lure og så er der dage, hvor hun går tidligt i seng f.eks. kl 20, som I egentlig gerne vil have, men der er også dage, hvor hun først går i seng kl 22 og tydeligvis ikke er træt før ...
En sådan "go with the flow" rytme kan man sagtens vælge at have og jeres datter kan også sagtens trives med dette - MEN faktisk så lyder det som om at du ikke helt trives med det og faktisk tænker jeg, at det nok er derfor putningen ofte trækker ud hos jer. For jo mere løs rytme I har, jo sværere bliver det naturligt også at tyde, hvornår hun egentlig er parat til at sove og dermed få hende puttet på det rigtige tidspunkt - og det vil sige uden at putningen varer en time eller mere. Jo mere parat hun er til at sove, når du putter hende, jo lettere vil hun naturligt være at putte.
Derfor vil mit første råd være til dig, at du nu forsøger at skabe en fast rytme dag for dag. Det vil sige at I skal stå op til samme tid hver dag og hvis lillepigen ikke vågner af sig selv, så hun f.eks. kan spise morgenmad senest kl 8, så kan det være en god idé at du vækker hende blidt, stille og roligt. Altså så dagen kommer igang.
Og ud fra dette så skal hendes lure, hendes indtag af mad og hendes aktiviteter om dagen så passes ind, så hun både får den søvn hun har behov for, den mad og mælk hun har behov for (også for at kunne undvære brystet om natten) og de stimuli hun også har brug for, for at kunne sove godt. Det hele spiller ind.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover her måske 1 time ...
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 13-13.30, må her gerne sove et par timer eller måske lidt mere, hvis hun kan.
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop
Ammes ofte også eftermiddag og powernapper måske, eller springer måske dette over, det afhænger helt af hvor lang en middagslur hun tager og hvor sent hun vågner fra den.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen afhænger tidspunktet af om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at du ikke putter din datter før hun er parat til at sove og du må naturligt stadig meget gerne amme hende. Jeg er ikke tilhænger af at I sidder og kæmper i en time eller mere, for at hun skal falde i søvn og lære at sove uden brystet, for mig er det ikke et spørgsmål om at holde tingene adskilt på denne måde. Mælk er en naturlig del af hendes putte ritual med den alder hun har, men det er vigtigt at hun nu lærer at overgive sig til søvnen, lærer at falde i søvn, uden at have brystet i munden - og det er på samme måde lige så vigtigt at hun lærer at falde i søvn uden at du går rundt med hende i dine arme.
Det handler om søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske lidt i en bog eller i et blad inden du går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Derfor skal hun nu lærer at sove uden at have brystet i munden og uden at du går rundt med hende og vugger hende - men hun skal stadig have den mælk hun naturligt har behov for og hun skal også stadig have din nærhed, så hun føler sig helt tryg. Derfor synes jeg at du skal lægge dig ned og amme hende, når hun skal sove om aftenen, lade hende die, finde roen, blive tryg ved at mærke at du er der - alt det som du jo fornemmer virker og som hun naturligt har brug for. Og så skal du prøve at lirke brystet ud af munden på hende lige inden hun falder helt i søvn, så hun stille og roligt lærer at sove uden at have noget i munden. Altså fjerne brystet lige der, hvor hun godt fyldt med mælk, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Når hun kan sove uden brystet i munden, så kan du begynde at overveje om hun skal have mulighed for at lære at sove i egen seng. Her vil jeg anbefale at du fjerner siden af tremmesengen og kobler jeres senge sammen, så hun kan ligge i egen seng, men så du stadig kan være i din seng, holde en hånd på hende, kærtegne hende, lade hende mærke at du stadig er der helt tæt på - men stadig så I ligger lidt mere på afstand af hinanden.
Hvis far skal overtage barsel og I forventer at lillepigen skal kunne falde i søvn uden brystet der, så vil det være en rigtig god idé at arbejde på at lære hende at tage en flaske. Det er helt naturligt at hun har brug for at die/sutte og få mælk inden søvnen, det er en del af hendes putteritual og hvis mor og dermed brystet ikke er der til at give hende det hun har behov for, så er alternativet flaske. Det vil være synd for både far og datter, hvis ikke han kan putte hende ... Derfor kan det være en god idé at arbejde bevidst på at lære jeres datter at tage flaske - og så må I se om det kan lade sig gøre, det er ikke sikkert at hun vil acceptere den, med den alder hun har ...
Og så skal du også lytte til dig selv. Det er vigtigt at I forældre gør det, som I fornemmer virker og det som I har det godt med. Der er mange holdninger, mange måder at gøre ting på - noget bedre end andet ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske