Svar: Usikker omkring rytme for min datter

22. marts 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Racoon

Tak for dit brev og velkommen til - vidunderlige børn er det altid dejligt at høre om :)

Børn er forskellige og som du skriver, skal man ikke sætte børn i kasser, man skal ikke være rigid :) Men det er samtidig også en rigtig god idé at have en nogenlunde ens hverdag, have en nogenlunde fast plan for dagen. Det vil sige faste stå op tider, faste spisetider, faste tidspunkter hvor man er aktiv, leger og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og også faste tidspunkter at sove på i løbet af dagen.

Gennemsnitligt vil børn i din datters alder have brug for at sove ca 3½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre. Nogle børn sover f.eks. 4-5 timer i løbet af dagen og sover så en nattesøvn på 10 timer og det er også helt okay.

De fleste børn vil i 5 måneders alderen have brug for at sove 3 lure dagligt, to lidt længere lure og en powernap sidst på dagen - men i 6-7 måneders alderen begynder mange børn at sove en lidt kortere formiddagslur, en længere middagslur og så begynder de at kunne springe den 3. lur over. Hvordan din datter skal sove om dagen afhænger af hvordan hun trives bedst :)

Nu hvor hun er 6 måneder gammel og igang med skemaden, vil det være rigtig godt at du begynder at give hende skemad efter en fast plan. Jeg anbefaler at hun får skemad, når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen. På den måde sikrer du hende begge dele og mælk er også en naturlig del af putteritualet og med til at sikre at hun sover godt og sover lidt længere.

Det er vigtigt at hun får sine lure i løbet af dagen, men det er samtidig også vigtigt at hun aktiveres rigtig godt mellem lurene, så dagen er tydeligt opdelt i hvorvidt det er aktiv tid eller sove tid. Det er i denne forbindelse også rigtig godt at du nu begynder at give hende mad i hånden at gumle på - ud over at det giver hende mundmotorisk træning og er godt for hendes spisning generelt, så stimulerer det hende også mentalt og hun bruger sig selv på en god måde.

Også maden, sammensætningen af maden er vigtig - ikke kun tidspunkterne men det hun spiser.

Mit forslag til ...

Annonce

... en dagplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, f.eks. appelsinbåde som hun kan suge saften ud af.

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover her måske kun 45 minutter

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kogt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30. Må her gerne sove et par timer.

Eftermiddag 16-17: Flaske og kan her også tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Powernappen, dagens 3 lur begynder ofte at blive sprunget over, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur hun tager.

Aften 18: Grøntsagsmos og igen bruges nu også kød eller fisk i mosen. Der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og begynder måske herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk :)

Nussekluden skal du naturligvis stadig give hende når hun skal sove og det er rigtig fint og godt at hun har en sådan. Sutten må hun også gerne få, men vær opmærksom på at hun ikke bliver uhensigtsmæssig afhængig af den, så hun begynder at vågne hver time natten igennem, for at få den i munden :)

Med hensyn til tænder, så er det vigtigt at du har hende under opsyn, når du giver hende mad at sidde med. Det er vigtigt at hun får blød frugt, som ikke knækker let - f.eks. æblebåde vil hun hurtigt kunne få bidt et stykke af og det kan sætte sig fast i halsen, så det går ikke. Men stykker af blød melon, eller små bidder af en helt blød banan kan være en mulighed. Også ristede rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet hvordan du laver dem), er gode og du kan også give lidt blødere franskbrødskorper, hvis du er mere tryg ved det :)

Agurk skulle hjælpe mod ømme og irriterede gummer. Det er et gammelt husmoderråd :)

Jeg håber ovenstående plan hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre