Svar: En eller to lure

22. januar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Majbarn

Ganske få børn kan nøjes med kun en lur dagligt, når de er 10 måneder og umiddelbart vil jeg mene at det er for tidligt hos jer. De fleste børn er faktisk mellem 12-18 måneder før de trives med en lidt længere middagslur midt på dagen og med den alder din dreng har vil det være rigtig godt at arbejde på, at han sover to lure dagligt.

Jeres problem er dog, at han sover meget længe om formiddagen. Faktisk sover han hele sit behov for søvn så tidligt på dagen, at han naturligt ikke kan holde sig vågen til om aftenen, men stadig ikke kan sove, fordi han bliver overtræt og har sovet sit behov samlet og for tidligt ... Mit forslag er derfor at du deler hans søvn op i to lure.

De fleste børn vil trives rigtig godt med at sove f.eks. 45-60 minutter om formiddagen og 1½-2 timer til middag. Nogle børn vil også sove rigtig godt, hvis de sover 2 lige lange lure og måske vil netop 1½ time to gange dagligt, være rigtig godt for jer.

Så selvom børn normalt ikke skal vækkes og skal have lov til at sove, når de er trætte og viser behov, så lyder det faktisk som om at I hos jer er nødt til lige nu at vække ham, for at få en ny rytme ind, som naturligt påvirker hans søvn positivt på sigt.

En dagplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover her f.eks. 1-1½ time og vækkes stille og roligt.

Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart ...

Annonce

... pålæg, suppleres med stykke af frikadelle, rejer, kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Må også gerne få varm grøntsags-ris-ret eller lignende til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13.30 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han har fået og sover her igen 1½-2 timer. Kan få lidt flaske her at sove på.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad og almindelige børnevenlige retter, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget, der skal være mos og mad i stykker, vand eller mælk af kop.

Suppleres med en godnatgrød

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover derudover uden mælk til næste morgen tidlig.

Det anbefales at han får 400ml mme dagligt til han er 12 måneder, fordi han via dette får sit jernbehov dækket. Du kan bibeholde 3 flasker dagligt - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften eller du kan fjerne flasken inden middagsluren og bibeholde de to sene flasker og så supplere op med mme i grød og mos, så han stadig når op på de 400ml mme, han bør få.

De fleste børn vil i 10 måneders alderen godt kunne nøjes med kun to flasker dagligt og netop lidt ekstra supplement via grød og mos, men hvis du skønner at han er nødt til at have 3 flasker dagligt, for at nå op på de 400ml er det okay.

Håber ovenstående plan og tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

22. maj 2024 | Sovevaner | 1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen, Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få...

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla