Svar: Putning af pige på 1½ år
23. juni 2004
Alder:
18 mdr.
For det første skal du ikke være flov over det I har gjort. Som jeg læser dit brev, så har I givet jeres datter tryghed, da hun havde behov for det og det har været rart for jer alle:o)
Det er da rigtigt at det måske havde været nemmere, hvis I havde flyttet hende på eget værelse meget før, men hvorfor skulle I dog gøre det, når I alle havde det godt med denne løsning og når jeres datter til fulde har nydt den tætte kontakt og trygheden ved at ligge 'i smørhullet'.
Et eller andet sted, så ville børn nok have det allerbedst, hvis sengen var 4 x 4 meter og der var plads til alle:o)
Jeres datter har jo ikke noget problem med at falde i søvn selv, da hun udmærket er i stand til dette, når hun ligger i sin barnevogn. Så selv om der er tryghed i det, så er der bestemt også en vane, en indbygget rutine i at sådan falder man i søvn, og det er denne rutine I skal ændre. Det tager tid og kræver stor tålmodighed, men det kan naturligvis lade sig gøre.
Det mest humane vil nok være at putte hende i egen seng i soveværelset, men samtidg så vil hun jo også søge jeres seng, som jo så står lige i nærheden. Det kan derfor godt være at I skal forsøge at flytte hende ind på eget værelse.
I skal skabe et fast putteritual for aftenen. Evt. bade hende, skifte over til nattøj (så hun ved at nu sker der et skift), give hende en kop varm mælk, børste tænder, læse en bog, synge en sang eller hvad I nu synes. Det er også en god idé hvis hun ønsker at sove med en bamse, som med tiden kan være lidt en substitut for jer.
Hvis hun har behov for at I sidder og holder lidt i hånd, så må I gøre det, men ellers skal I putte hende og gå, for hele tiden at vænne tilbage, så hun ved at I er der og hun roligt kan lægge sig til at sove.
Det skal gentages igen og igen og mange gange. Det genkendelige giver tryghed og børn elsker gentagelser.
Med hensyn til at vokse ud af barne vognen, så kommer det helt af sig selv, måske har dagplejeren en krybbe hun kan ligge i eller en rejseseng, det skal nok gå:o) Hos dagplejeren har hun jo en helt anden rutine og vane end hun har hjemme.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske