Vil ikke ammes om natten

16. februar 2010

Alder:
9 mdr.

Vil ikke ammes om natten

Hej Helen.

Så er lillepigen meget snart 10 mdr. gammel. Hun startede i dagpleje for små 3 uger siden, og indkøringen er gået rigtigt godt. Hun har taget det i stiv arm og lader til at være glad for at komme derhen. Det var nok hårdest ved moren :-)

Desværre blev hun også ret hurtigt slemt forkølet, hvad vi havde forventet med dagplejestart. Snot, hoste, feber og mere snot... Pga stoppet næse, har det været meget svært at amme hende om natten. Ofte gav hun selv op og vendte hovedet bort. Nogen gange gav jeg hende i stedet en tår vand, da hun havde nemmere ved at tage en tår af tudekoppen.

Nu hvor næsen næsten er i orden, er hun dog begyndt at afvise brystet lige meget, hvornår jeg tilbyder hende om natten. Hun ligger bare med brystet i munden, sutter ikke, bider en gang i mellem eller vender hovedet væk. Hun falder derefter hurtigt i søvn igen, bare hun får sutten. Dvs. at hun lige nu faktisk kun bliver ammet en gang i døgnet ved puttetid. Men er det i orden, at hun kun får bryst en gang i døgnet? Skal ...

Annonce

... jeg blive ved at tilbyde hende, selv om hun afviser brystet? Skal jeg tilbyde hende vand i stedet?

I løbet af dagen får hun mme i hendes morgen- og natgrød (ca.. 200 ml.), og ellers vand til alle måltider. Skal hun i stedet tilbydes lidt mælk til nogle af måltiderne for at sikre, at hun bliver dækket ind?

At hun afviser brystet, betyder dog ikke, at hun sover i længere perioder. Hun vågner stadig mindst 2 gange om natten. Nogen gange er det fordi, at hun er kommet op at sidde, kravler eller ligger i en underlig stilling. Hun sover hurtigt videre, når hun bliver puttet med dynen og får sutten. Andre gange er det lidt et mysterium, hvorfor hun vågner. Måske mangler hun lidt tryghed. Er alt dette ikke normalt for hendes alder? Eller kan det også handle om tørst?

Er du sød at sende mig en plan for dagen, så jeg kan få en fornemmelse af mad (hun får stadig most mad til aften samt lidt i stykker), og hvor meget søvn, hun har brug for?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
lillepigens mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine