Svar: Forventninger til den 'perfekte' mor
26. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Pina
Nu er jeg jo ikke meget for at lægge mig ud med hverken dig eller din mand:o)
Men det er helt naturligt at man efter en fødsel ikke har det samme overskud som tidligere. For det første sker der nogle hormonændringer, som gør at man kan være mere træt, mere grådlabil osv. Derudover så mister nogle kvinder jo også en del blod med dertil følgende lav hæmoglobin, hvilket gør dem mere trætte.
Samtidig kommer at det at blive forældre er en stor omvæltning. Samtidig med at man er glad og lykkelig, så er man måske også bekymret for, hvordan det hele skal gå.
Et lille barn kræver meget opmærksomhed og kan ikke bare 'passe sig selv'. Det kræver meget opmærksomhed og har ikke en fast rytme. Man kan sige at det kører lidt på barnets præmisser. Så det med at 'nu sover den lille nok i tre timer, så kan jeg lige nå at støvsuge, ordne vasketøj og rydde op', det lykkes ikke altid, for lige netop den dag, så sover den lille kun 1 time og så er man på igen.
Jo ældre jeres søn bliver, så mere fast rytme vil han få og jo mere vil du kunne planlægge dagen, så du både får hvilet dig og også får 'lavet noget' af det huslige arbejde.
Man kan ikke regne med at bibeholde det samme aktivitetsniveau, når man har født, som før man blev født. Hører man til de meget 'huslige mødre' må man derfor gå på kompromis med nogle ting og lade opvasken stå:o)
Der er kommet en ny bog der hedder: 'Myten om den perfekte mor' som handler om alle de forventninger man selv har til et moderskab og til omgivelsernes forventninger. Måske var det noget for dig (eller din mand) at læse den. Den er skrevet af Winnie Haarløv og Emilia van Hauen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske